رویکردهای نوین آموزشی, دوره (1), شماره (39), سال (2024-9) , صفحات (193-218)

عنوان : ( ادراک معلمان از چالش های تدریس یادگیری خودتنظیمی در کلاس درس: یک مطالعه ی کیفی پدیدارشناسی )

نویسندگان: آزاده مومنی , حسین کارشکی , مریم بردبار ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش بررسی ادراک معلمان از چالش‌های تدریس یادگیری خودتنظیمی در کلاس درس بود. پژوهش در چارچوب رویکرد کیفی و با روش پدیدارشناسی انجام شد. جامعۀ پژوهش تمامی معلمان شاغل در مدارس ابتدایی دورۀ دوم شهرستان تربت‌حیدریه و روش نمونه‌گیری، هدفمند بود. با 12 نفر از جامعۀ پژوهش در سال تحصیلی 403-1402 بر اساس اشباع نظری داده مصاحبه شد. برای حصول اطمینان از روایی پژوهش از راهبردهای بررسی توسط اعضا و کسب اطلاع از همگنان و به منظور تحلیل داده‌ها از روش کلایزی و کدگذاری، مقوله‌بندی و استخراج مضمون‌های اصلی استفاده شد. بر مبنای نتایج، 162 مفهوم و 34 مقوله حاصل شدند که در پنج مضمون مربوط به چالش‌های تدریس یادگیری خودتنظیمی با عناوین «شایستگی حرفه‌ای ناکافی معلم»، «کاستی‌های دانش‌آموزی»، «معضلات فیزیکی و انسانی مدرسه»، «فرهنگ آموزشی نامتناسب والدین» و «محدودیت و ضعف در امور سازمانی» دسته‌بندی شدند. کاربست و توجه به چالش‌های تدریس یادگیری خودتنظیمی که در پژوهش حاضر مطرح شد به افزایش آگاهی معلمان، مدیران و مسئولان آموزش‏وپرورش از این سازۀ مهم منجر خواهد شد و راه برای طراحی مداخلات و برنامه‌ریزی مؤثر به منظور بهبود کیفیت آموزش و توسعۀ یادگیری خودتنظیمی دانش‌آموزان که متغیری اساسی در موفقیت تحصیلی و یادگیری مادام‌العمر است، هموارتر خواهد کرد.

کلمات کلیدی

ادراک معلمان پدیدارشناسی چالش‌های تدریس یادگیری خودتنظیمی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1101546,
author = {مومنی, آزاده and کارشکی, حسین and بردبار, مریم},
title = {ادراک معلمان از چالش های تدریس یادگیری خودتنظیمی در کلاس درس: یک مطالعه ی کیفی پدیدارشناسی},
journal = {رویکردهای نوین آموزشی},
year = {2024},
volume = {1},
number = {39},
month = {September},
issn = {2423-6780},
pages = {193--218},
numpages = {25},
keywords = {ادراک معلمان پدیدارشناسی چالش‌های تدریس یادگیری خودتنظیمی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ادراک معلمان از چالش های تدریس یادگیری خودتنظیمی در کلاس درس: یک مطالعه ی کیفی پدیدارشناسی
%A مومنی, آزاده
%A کارشکی, حسین
%A بردبار, مریم
%J رویکردهای نوین آموزشی
%@ 2423-6780
%D 2024

[Download]