عنوان : ( نقد نظام سرمایهداری در فیلمهای هالیوود: خوانش آلتوسری فیلم جوکر )
نویسندگان: عذرا قندهاریون ,
چکیده
یکی از حوزههای پژوهش در ادبیات تطبیقی، مطالعة فیلمهای اقتباسی پرمخاطب است. اقتباسهای هالیوودی از کتابهای مصور به دلیل کششهای داستانی، گفتمان قهرمانپرورانه و جلوههای ویژۀ چشمگیر توانستهاند مخاطبان بسیاری را به خود جلب کنند. در میان این گونه آثار، فیلم جوکر (2019، به کارگردانی تاد فیلیپس) نمونۀ منحصربه فردی است. با آنکه این فیلم همانند اقتباسهای مشابه توانسته به فروش قابل توجهی دست پیدا کند؛ اما جنبههای پررنگ سیاسی، آن را از حوزۀ محصولات صرفاً سرگرمکننده خارج میکند. فیلم، دارای اشارات فراوانی به ساختارهای مدیریت و نهادهای سرکوبگر در نظامهای سرمایهداری است. هدف این مقاله، تحلیل چگونگی حفظ تسلط و بقای نظام حاکم بر شهر خیالی گاتهام، نقش مهم رسانه، و بررسی هشدارهای کارگردان به نظامهای سرمایهداری است. این پژوهش ابتدا ارتباط میان دید انتقادی در ادبیات تطبیقی و آرای لوئی آلتوسر را توضیح می دهد و به شرح شیوههای به کارگیریِ نظاممند ایدئولوژی میپردازد؛ سپس با بررسی سکانسهای شاخص فیلم، نشان میدهد که حفظ نظم موجود در جهان فیلم با همراهی دو دستگاه «سرکوبگر»/ (RSA) و «ایدئولوژیک»/ (ISA) دولت انجام میپذیرد. مقاله ضمن بررسی نظام مدیریت و سرکوب در شهر خیالیِ فیلم، تأکید دارد که انذارهای فیلم را میتوان در دنیای کنونی و بهویژه نظام سرمایهداری آمریکا جستوجو کرد. مقاله نتیجهگیری میکند که تلفیق ادبیات تطبیقی و آرای آلتوسر، لایههای پنهان فیلم را آشکار میکند. جوکر در کنار به تصویرکشیدن شکافهای طبقاتی موجود در جامعۀ آمریکا، تعریضی به دونالد ترامپ و تصویرِ او در کارزار انتخاباتیاش به عنوان ناجی جامعۀ آمریکاست.