عنوان : ( ظرفیتهای یادگیری حرفهای معلمان مدارس ابتدایی: از توسعه فردی تا یادگیری شبکهای )
نویسندگان: فاطمه عباس پور , رضوان حسین قلی زاده ,
چکیده
هدف اصلی این پژوهش،شناسایی ظرفیتهای یادگیری حرفهای معلمان مدارس ابتدایی شهر مشهد می باشد.برای دستیابی به این هدف، از روش پدیدارشناسی با رویکرد کیفی استفاده شد. با روش نمونهگیری هدفمند 15 نفر از معلمان و 8 نفر از مدیران مدارس ابتدایی به عنوان مطلعان کلیدی در پژوهش شرکت کردند. جهت گردآوری دادههای مورد نیاز از مصاحبه نیمهساختیافته استفاده شد. تحلیل دادههای بهدست آمده به روش کدگذاری باز و محوری انجام شد. براساس یافتههای حاصل از پژوهش، ظرفیتهای یادگیری حرفهای در چهار سطح فردی، بینفردی، سازمانی و شبکهای معرفی شدند. در سطح فردی، ظرفیتهایی مانند انگیزه درونی، تعهد کاری، خودآموزی، ایدهپذیری، بازخورد و تامل فکورانه، و چشمانداز یادگیری شناسایی شد. در سطح بینفردی، ظرفیتهای مربوط به اشتراکگذاری تجربیات، یادگیری جمعی و گروهی، کسب تجربه، و خدمت به عنوان رابط یادگیری مشاهده شد. در سطح سازمانی، ظرفیتها شامل جو مطالبهگرانه مدرسه، جو حمایتی مدرسه، پویایی محیط یادگیری، بهرهگیری از منابع آموزشی، رسانههای آموزشی، طرحهای آموزشی، و آموزشهای سازمانی بود. علاوه بر این، شبکهسازی اجتماعی به عنوان یک ظرفیت یادگیری حرفهای قابل توجه در سطح شبکه ظاهر شد. یافتهها به درک قابلیتها و ظرفیتهای مدارس در زمینه آموزش متمرکز کمک میکند و بینشهایی را برای افزایش یادگیری حرفهای در مدارس ابتدایی ایران ارائه میکند.
کلمات کلیدی
ظرفیتهای یادگیری حرفهای مدارس ابتدایی پدیدارشناسی@article{paperid:1101695,
author = {عباس پور, فاطمه and حسین قلی زاده, رضوان},
title = {ظرفیتهای یادگیری حرفهای معلمان مدارس ابتدایی: از توسعه فردی تا یادگیری شبکهای},
journal = {مطالعات آموزش و یادگیری},
year = {2024},
volume = {16},
number = {87},
month = {December},
issn = {2228-5075},
pages = {147--178},
numpages = {31},
keywords = {ظرفیتهای یادگیری حرفهای مدارس ابتدایی پدیدارشناسی},
}
%0 Journal Article
%T ظرفیتهای یادگیری حرفهای معلمان مدارس ابتدایی: از توسعه فردی تا یادگیری شبکهای
%A عباس پور, فاطمه
%A حسین قلی زاده, رضوان
%J مطالعات آموزش و یادگیری
%@ 2228-5075
%D 2024