عنوان : ( نقش خودپنداره و بهزیستی مدرسه در میزان خشم دانشآموزان پسر )
نویسندگان: زهرا حسین زاده ملکی , مهسا قانع , بهناز شیدعنبرانی ,
چکیده
نارسایی کنش های اجرایی نقش مهمی در مشکلات سلامت جسمانی و روان شناختی دانشجویان دارد. پژوهش حاضر به بررسی همبستگی کانونی نارسایی کنش های اجرایی و سلامت روان دانشجویان دختر پرداخت. طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی، در سال 1402 با جامعه آماری شامل دانشجویان دختر شهر مشهد انجام شد و از طریق شیوه نمونه گیری در دسترس ۱۶۰ نفر انتخاب شدند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسش نامه نارسایی کنش های اجرایی بارکلی (BDEFS) و چک لیست نشانه های اختلال های روانی (SCL -90) صورت گرفت. داده های جمع آوری شده نیز با استفاده از یافته های توصیفی و تحلیل همبستگی کانونی برای بررسی روابط میان دو مجموعه متغیر پیش بین (نارسایی کنش های اجرایی) و ملاک (نشانه های اختلال های روانی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد نارسایی کنش های اجرایی با اشکال متعدد آسیب شناسی روانی مرتبط هستند. بنابراین کنش های اجرایی ممکن است یک هدف مهم برای برنامهها و مداخلات پیشگیری از آسیبشناسی روانی باشد.