عنوان : ( بایسته های رفتاری مخاطب رسانه در پرتو آموزه های قرآنی )
نویسندگان: علیمراد حیدری ,
چکیده
پیام رسانه ای، مسیری دوطرفه و متشکل از فرستنده (رسانه) و گیرنده (مخاطب) است. در ادبیات دینی نه تنها فرستنده پیام ملزم به رعایت چارچوب های شرعی و اخلاقی است، بلکه گیرنده پیام نیز ملزم به رعایت این چارچوب ها است. قرآن کریم رهنمودهایی در خصوص بایسته های رفتاری مخاطبین دارد که شناخت و کاربست آن نقش بسزایی بر مصونیت مخاطبین در برابر تأثیرپذیری از پیام های رسانه ای منفی دارد. پژوهش حاضر آموزه های قرآنی ناظر به دریافت، پردازش و بازنشر پیام های رسانه ای توسط مخاطبین را بررسی نموده است. این تحقیق به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و ابزارهای گردآوری دادهها از نوع کتابخانهای است. یافتههای پژوهش نشان میدهد آموزه های قرآن کریم در خصوص بایسته های رفتاری مرحله دریافت محتوا شامل «گزینش منبع پیام»، «پرهیز از دروغ شنوی» و «پرهیز از پوچ گرایی»، و در مرحله پردازش محتوا شامل «صحت سنجی»، «احتیاط در تصدیق» پیام های مشکوک، و در مرحله بازنشر محتوا شامل «ارجاع به کارشناس» و «پرهیز از تأیید و انتشار» شایعات و اخبار و مطالب غیرواقعی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که راهکارهای حقوقی کنونی مانند جرم انگاری و محاکمه قضایی بیشتر ناظر به تولید و ارسال پیام توسط «فرستنده» است و در سمت دریافت پیام توسط «مخاطب» خلأ تقنینی وجود دارد. در چنین شرایطی، «ارتقاء سواد دینی مخاطب» از طریق تبیین بایسته های رفتاری، کارآمدتر و کم هزینه تر از ساز و کارهای حقوقی است.
کلمات کلیدی
قرآن رسانه پیام مخاطب سواد رسانه ای@article{paperid:1101925,
author = {حیدری, علیمراد},
title = {بایسته های رفتاری مخاطب رسانه در پرتو آموزه های قرآنی},
journal = {مطالعات فرهنگ - ارتباطات},
year = {2024},
month = {November},
issn = {2008-8760},
keywords = {قرآن رسانه پیام مخاطب سواد رسانه ای},
}
%0 Journal Article
%T بایسته های رفتاری مخاطب رسانه در پرتو آموزه های قرآنی
%A حیدری, علیمراد
%J مطالعات فرهنگ - ارتباطات
%@ 2008-8760
%D 2024