علوم روانشناختی, دوره (24), شماره (147), سال (2025-6) , صفحات (21-41)

عنوان : ( مقایسه اثربخشی آموزش امنیت هیجانی و غنی‌سازی آن با شفقت به خود بر عزت‌نفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی‌-‌هیجانی در زنان خانه‌دار )

نویسندگان: سیدعلی کیمیایی , بلن صالحی , سیدامیر امین یزدی , حسین کارشکی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

(۱۴۵ مشاهده) زمینه: در چارچوب نقش خانه‌داری، جامعه اغلب از زنان خانه‌دار انتظار دارد که رفتارهای منفعل، عاطفی، مطیع و فداکارانه‌ داشته باشند. این انتظارات به مرور زمان درونی شده و تأثیرات منفی در سلامت اجتماعی، مهارت‌های ارتباطی و عزت ‌نفس زنان خانه‌دار در روابط اجتماعی می‌گذارد. با این حال، مطالعه‌ای به بررسی مقایسه‌ای آموزش امنیت هیجانی و غنی‌سازی آن با شفقت به خود بر عزت‌نفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی‌-‌هیجانی در زنان خانه‌دار، نپرداخته است. هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش امنیت هیجانی و غنی سازی آن با شفقت به خود بر عزت‌نفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی‌-‌ هیجانی در زنان خانه‌دار انجام شد. روش: روش این پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه به همراه پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان خانه‌دار شهر مشهد در تابستان سال 1402 بود که از میان آن‌ها 45 نفر بر اساس معیارهای ورود و خروج مطالعه به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و در سه گروه 15 نفری شامل دو گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. گروه‌های آزمایش اول و دوم طی 12 جلسه 90 دقیقه‌ای به ترتیب تحت آموزش امنیت هیجانی (کترال، 2006) و آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود (صالحی، 1402) قرار گرفتند. گروه گواه هیچ گونه آموزشی دریافت نکرد. پرسشنامه‌های عزت­نفس (روزنبرگ، 1965)، دلبستگی (کولینز و رید، 1990) و شایستگی اجتماعی- هیجانی (ژو و ای، 2012)، در سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر در نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد آموزش امنیت هیجانی و آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود باعث ارتقاء عزت‌نفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی‌-‌هیجانی در زنان خانه‌دار شدند (05/0 >p) و آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود به شکل معناداری اثربخشی بیشتری در مقایسه با آموزش امنیت هیجانی داشته است (05/0 >p) و این نتایج در دوره پیگیری نیز حفظ شد. نتیجه‌گیری: با آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود، علاوه بر تنظیم هیجان در زنان خانه‌دار، دلبستگی ایمن تقویت شده، عزت‌نفس و شایستگی اجتماعی- هیجانی ارتقاء می‌یابد که منجر به شفقت به خود نیز می‌شود و می‌تواند دلیلی بر تفاوت اثربخشی این مداخله آموزشی باشد.

کلمات کلیدی

, آموزش امنیت هیجانی, آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود, عزت‌نفس, دلبستگی, شایستگی اجتماعی- هیجانی, زنان خانه‌دار
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1101998,
author = {کیمیایی, سیدعلی and صالحی, بلن and امین یزدی, سیدامیر and کارشکی, حسین},
title = {مقایسه اثربخشی آموزش امنیت هیجانی و غنی‌سازی آن با شفقت به خود بر عزت‌نفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی‌-‌هیجانی در زنان خانه‌دار},
journal = {علوم روانشناختی},
year = {2025},
volume = {24},
number = {147},
month = {June},
issn = {1735-7462},
pages = {21--41},
numpages = {20},
keywords = {آموزش امنیت هیجانی، آموزش امنیت هیجانی غنی شده با شفقت به خود، عزت‌نفس، دلبستگی، شایستگی اجتماعی- هیجانی، زنان خانه‌دار},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مقایسه اثربخشی آموزش امنیت هیجانی و غنی‌سازی آن با شفقت به خود بر عزت‌نفس، دلبستگی و شایستگی اجتماعی‌-‌هیجانی در زنان خانه‌دار
%A کیمیایی, سیدعلی
%A صالحی, بلن
%A امین یزدی, سیدامیر
%A کارشکی, حسین
%J علوم روانشناختی
%@ 1735-7462
%D 2025

[Download]