عنوان : ( جایگاه رسانه های جمعی در مشارکت شهروندان )
نویسندگان: آرزو علیخانی ,
چکیده
مشارکت الکترونیک بر فراهمسازی زمینة مشارکت دست اندر کارانه شهروندان و گفتمان و تبادل نظر با مقامات و مسئولان سطوح گوناگون سازمانی، به واسطة فناوریهای اطلاعات و ارتباطات و در درجة اول، اینترنت دلالت دارد و هدف از آن، بهکارگیری نیروی بالقوة فناوری برای ارتقای سطح دموکراسی از طریق افزایش مشارکت سیاسی است؛ بنابراین باتوجهبه اهمیت موضوع مشارکت الکترونیک در عصر حاضر و مزایا و فرصتهای بیشمار ناشی از بهکارگیری آن، موج برخاسته از رویکرد جهانی به توسعه این نوع مشارکت در حال پیشروی است، بدین منظور بایستی ابزارهای مناسب برای گسترش استفاده از این نوع از مشارکت مورد شناسایی و تحلیل قرار گیرد. رسانههای جمعی و نرمافزارهای مرتبط با آن، بهعنوان ابزار تحقق مشارکت الکترونیک هستند. این مقاله درصدد است تا به بررسی نقش این رسانهها در تحقق امر مشارکت بپردازد و به این سؤال پاسخ دهد که با استفاده از این ابزار در نهایت میتوان به چه سطحی از مشارکت دستیافت. بدین منظور پس از بررسی ادبیات موضوع مشارکت در برنامهریزی و طراحی شهری و تطبیقدادن آن با مشارکت دیجیتال، سطوح مشارکت مشخص شده است. سپس با بررسی تطبیقی و تحلیل محتوی کیفی عملکرد نرمافزارها و رسانههای جمعی موجود، به ارزیابی چگونگی تحقق مشارکت بهصورت الکترونیکی و دیجیتال پرداخته شده است. بررسیها نشان میدهد، استفاده از ابزارهای دیجیتال در سطح پایین نردبان مشارکت، بیشتر مورداستفاده قرار گرفته است دستیابی به مشارکت در سطوح بالا بهندرت با کمک این رسانهها اتفاق افتاده است.
کلمات کلیدی
, مشارکت, مشارکت الکترونیک, نردبان مشارکت, رسانههای جمعی@inproceedings{paperid:1102010,
author = {علیخانی, آرزو },
title = {جایگاه رسانه های جمعی در مشارکت شهروندان},
booktitle = {دهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری},
year = {2024},
location = {تهران, ايران},
keywords = {مشارکت، مشارکت الکترونیک، نردبان مشارکت، رسانههای جمعی},
}
%0 Conference Proceedings
%T جایگاه رسانه های جمعی در مشارکت شهروندان
%A علیخانی, آرزو
%J دهمین کنگره سالانه بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری
%D 2024