مکانیک سازه ها و شاره ها-Journal of Solid and Fluid Mechanics, دوره (14), شماره (5), سال (2024-11) , صفحات (39-52)

عنوان : ( مطالعه‌ی اثر گاز‌های خروی از اگزوز خودرو Audi A4 Avant بر مقدار ضریب پسا )

نویسندگان: مهدی خیرخواه , احسان روحی , محمود پسندیده فرد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در این پژوهش، به مطالعه ی اثر گازهای خروجی از اگزوز، روی منطقه ی دنباله ی خودروی Avant 4A Audi پرداخته میشود که شامل گردابه ها و جریانهای جداشده از سطح آن است. این مدل خودرو، از لحاظ پیکربندی عقب، مشابه خودروی استانداردDrivAer Estateback است که توسط مؤسسه ی آیرودینامیک دانشکده ی فنی مونیخ، مدلسازی شده است. با توجه به نوع مسئله و تحلیل پایای جریان، مدل آشفتگی SST ???? − ???? برای شبیه سازی به روش دینامیک سیالات محاسباتی انتخاب شد؛ همچنین به منظور اعتبارسنجی 6 روش حل، نتایج عددی حاصل از شبیه سازی جریان با عدد رینولدز 4/87e6 حول مدل استاندارد، با نتایج تجربی حاصل از تونل باد دانشکده ی فنی مونیخ، مقایسه شد. پس از انجام اعتبارسنجی روش حل، در اولین بررسی مشخص شد، در عدد رینولدز فوق، ضریب پسای خودروی آئودی دارای اگزوز، % 1/15 کمتر از ضریب پسای خودروی بدون اگزوز است. در ادامه، اثر افزایش سرعت خودرو، اثر زاویه ی دهانه ی لوله ی اگزوز و سرانجام تأثیر وجود یک اگزوز در یک طرف آن، بر مقدار ضریب پسا بررسی شد.

کلمات کلیدی

آیرودینامیک؛ پسا؛ اگزوز؛ گردابه؛ خودروی آئودی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1102023,
author = {خیرخواه, مهدی and احسان روحی and پسندیده فرد, محمود},
title = {مطالعه‌ی اثر گاز‌های خروی از اگزوز خودرو Audi A4 Avant بر مقدار ضریب پسا},
journal = {مکانیک سازه ها و شاره ها-Journal of Solid and Fluid Mechanics},
year = {2024},
volume = {14},
number = {5},
month = {November},
issn = {2251-9475},
pages = {39--52},
numpages = {13},
keywords = {آیرودینامیک؛ پسا؛ اگزوز؛ گردابه؛ خودروی آئودی.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مطالعه‌ی اثر گاز‌های خروی از اگزوز خودرو Audi A4 Avant بر مقدار ضریب پسا
%A خیرخواه, مهدی
%A احسان روحی
%A پسندیده فرد, محمود
%J مکانیک سازه ها و شاره ها-Journal of Solid and Fluid Mechanics
%@ 2251-9475
%D 2024

[Download]