عنوان : ( قایسه مبانی روان شناختی ادراک زمان در دو گروه کودکان مبتال به اختالل نارسایی توجه/بیش فعالی )ADHD )و اختالل یادگیری خاص ) SLD ): مرور ادبیات )
نویسندگان: سکینه سلطانی کوهبنانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
ن مرور ادبیات بهطور جامع به بررسی مبانی روانشناختی ادراک زمان در کودکان مبتال به اختالل نارسایی توجه/بیشفعالی )ADHD )و اختالل یادگیری خاص ) SLD )میپردازد. هدف این پژوهش، مقایسه سیستماتیک چارچوب های نظری، روششناسیها و یافتههای تجربی از 105 مطالعه به منظور تبیین چگونگی بروز نقصهای ادراک زمان در این شرایط عصبی-تکاملی متفاوت بود. تحلیلهای انجامشده نشان داد که کودکان مبتال به ADHD در انواع وظایف ادراک زمان — از جمله تولید زمان، بازتولید زمان، تخمین زمان و تمایز زمانی — نقصهای فراگیری از خود نشان میدهند که ناشی از کاستیهای عملکردهای اجرایی مانند توجه، حافظه کاری و بازداری رفتاری و همچنین تغییر در مکانیزمهای پردازش پاداش است. در مقابل، کودکان مبتال به SLD تمایل به نشان دادن مشکالت خاصتری دارند، به ویژه در وظایفی که شامل پردازش صوتی و توالیبندی میشود، که احتماالً با چالشهای زیرساختی در آگاهی واجشناختی، حافظه کاری و سرعت پردازش مرتبط است. این یافتهها، همپوشانی و تفاوتهای موجود در پروفایلهای شناختی ادراک زمان بین این دو گروه را برجسته میکند. در پایان، این مرور تأکید میکند که نقصهای ادراک زمان برای درک چالشهای گستردهتر شناختی و رفتاری کودکان مبتال به ADHD و SLD اهمیت حیاتی دارد و پیشنهاد میشود مداخالت هدفمند جهت رفع این نقصها میتواند بهبود قابلتوجهی در نتایج آموزشی و عملکرد روزمره آنها ایجاد کند. پژوهشهای آینده باید بر استفاده از روش شناسیهای استاندارد و طراحی های طولی تمرکز کنند تا مسیرهای توسعه ای و کارایی مداخالت برای این جمعیت ها بهطور دقیقتری مشخص شود
کلمات کلیدی
, اختالل نارسایی توجه/بیش فعالی, اختالل یادگیری خاص, ادراک زمان, نقصهای شناختی@inproceedings{paperid:1102039,
author = {سلطانی کوهبنانی, سکینه},
title = {قایسه مبانی روان شناختی ادراک زمان در دو گروه کودکان مبتال به اختالل نارسایی توجه/بیش فعالی )ADHD )و اختالل یادگیری خاص ) SLD ): مرور ادبیات},
booktitle = {چهارمین همایش بین المللی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان},
year = {2025},
location = {اردبیل, ايران},
keywords = {اختالل نارسایی توجه/بیش فعالی، اختالل یادگیری خاص، ادراک زمان، نقصهای شناختی},
}
%0 Conference Proceedings
%T قایسه مبانی روان شناختی ادراک زمان در دو گروه کودکان مبتال به اختالل نارسایی توجه/بیش فعالی )ADHD )و اختالل یادگیری خاص ) SLD ): مرور ادبیات
%A سلطانی کوهبنانی, سکینه
%J چهارمین همایش بین المللی روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
%D 2025