عنوان : ( امکانسنجی تحقّق علوم انسانی اسلامی در پرتو ارزیابی رویکردهای گوناگون پیرامون رابطۀ علم و دین )
نویسندگان: فرشته مظفری , جواد ایروانی , سهیلا پیروزفر ,
چکیده
هدف: کاستیهای علوم انسانی، موجب شکلگیری ضرورت تحول علوم انسانی در قالب تحقق علوم انسانی اسلامی در جوامع مسلمان شده است. امر مبنایی در تحقق آن، نوع رابطۀ علم و دین است. مسئلۀ مقاله پیشرو این بود که چه نوع رویکردهایی پیرامون رابطۀ علم و دین، مبانی لازم را برای تحقق علوم انسانی اسلامی فراهم میآورند. روش: از آنجا که ارزیابی این امر زمانی میسّر میشود که بتوان رویکردهای گوناگون را با معیاری علمی و متفقعلیه سامان بخشید، معیار تقسیم بر اساس روابط چهارگانۀ منطقی انتخابشده و کلاندیدگاههای موجود ذیل هر رابطه، ارائه و نقّادی شدهاند. این مطالعه با روش کتابخانهای آغاز شد و در قالب روش تحلیلی و انتقادی ادامه یافت. یافتهها: این پژوهش نشان داد رویکردهایی که به تباین، تساوی یا عموم و خصوص مطلق بین علم و دین منجر میشوند، تحقق علوم انسانی اسلامی را منسد یا محدود میکنند. نتیجهگیری: مطابق دلایلی که در متن آمده است، رویکرد تداخل روشمند با ارائۀ تعریف دقیق از علم و دین، جاگذاری درست گزارههای تبیینی و هنجاری، بهرهمندی از تعدد روشی در استنتاج علوم و...، نتایج مثبتی را در تحقق علوم انسانی اسلامی در دوران گذار از علوم سکولار به دست میدهد.
کلمات کلیدی
رابطۀ علم و دین علم دینی علوم انسانی اسلامی امکان علوم انسانی اسلامی امکانسنجی تداخل روشمند@article{paperid:1102224,
author = {فرشته مظفری and جواد ایروانی and پیروزفر, سهیلا},
title = {امکانسنجی تحقّق علوم انسانی اسلامی در پرتو ارزیابی رویکردهای گوناگون پیرامون رابطۀ علم و دین},
journal = {مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی},
year = {2024},
volume = {28},
number = {2},
month = {October},
issn = {2322-5246},
pages = {7--30},
numpages = {23},
keywords = {رابطۀ علم و دین علم دینی علوم انسانی اسلامی امکان علوم انسانی اسلامی امکانسنجی تداخل روشمند},
}
%0 Journal Article
%T امکانسنجی تحقّق علوم انسانی اسلامی در پرتو ارزیابی رویکردهای گوناگون پیرامون رابطۀ علم و دین
%A فرشته مظفری
%A جواد ایروانی
%A پیروزفر, سهیلا
%J مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
%@ 2322-5246
%D 2024