عنوان : ( تحلیل انرژی و اگزرژی چرخه رانکین آلی استفاده شده برای بازیابی گرمای اتلافی از صنعت سیمان )
نویسندگان: مجتبی ماموریان , سیدامیرحسین اکبری , یوسف جوانشیر ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
امروزه محدودیت منابع سوختهای فسیلی جهان را تحت تاثیر خود قرار داده و ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه ۵۷۰ میلیون بشکه نفت از ۱۴۶۳ میلیون بشکه نفت اختصاص داده شده در بخشهای مسکونی صنعتی و حمل نقل را هدر میدهد. صنعت سیمان به عنوان یکی از متقاضیان پر مصرف انرژی حدود ۱۴ از انرژی بخش صنعتی کشور را مصرف نموده که حدود ۴۰ از این انرژی در طول فرآیندهای تولید اتلاف میشود. بنابراین این پژوهش به منظور بازیابی گرمای اتلاف شده از صنعت سیمان توسط چرخه رانکین آلی صورت گرفته و توسط نرم افزار حل گر معادلات مهندسی EES شبیه سازی شده است. همچنین به جهت جلوگیری از خوردگی مبادله کنهای گرمایی و کنترل فرآیند تبخیر سیال آلی از یک حلقه روغن حرارتی استفاده شده است. اتانول با توان تولیدی خالص ۶۲۱۷ بازده حرارتی ۲۲/۹۱ و بازده اگزرژی ۲۴/۱۸ نسبت به ۱۲۳۴ze (Z) ۱۲۳۳ (E) R۱۲۳ و R۶۰۰ بهترین عملکرد را دارا است و به عنوان سیال عامل مناسب انتخاب شده است. با افزایش هر ka ۱۰۰ فشار ورودی به توربین بخار بازده های حرارتی و اگزرژی به ترتیب ) ۲/۷ و ۲۱۶۷ افزایش می یابند و نیز با افزایش این شاخص شدت جریان جرمی ورودی به تبخیر کننده ۶/۵ کاهش می یابد. افزایش هر یک درجه دمای چگالنده به طور تقریبی موجب کاهش ۰/۶۵ بازده حرارتی و ۰/۶۶ بازده اگزرژی میشود.
کلمات کلیدی
, صنعت سیمان, بازیابی گرمای اتالف شده, چرخه رانکین آلی, تغییرات اقلیمی, حلقه روغن حرارتی.@article{paperid:1102225,
author = {ماموریان, مجتبی and سیدامیرحسین اکبری and یوسف جوانشیر},
title = {تحلیل انرژی و اگزرژی چرخه رانکین آلی استفاده شده برای بازیابی گرمای اتلافی از صنعت سیمان},
journal = {علم و فناوری در مهندسی مکانیک},
year = {2023},
month = {October},
issn = {2981-2232},
keywords = {صنعت سیمان، بازیابی گرمای اتالف شده، چرخه رانکین آلی، تغییرات اقلیمی، حلقه روغن حرارتی.},
}
%0 Journal Article
%T تحلیل انرژی و اگزرژی چرخه رانکین آلی استفاده شده برای بازیابی گرمای اتلافی از صنعت سیمان
%A ماموریان, مجتبی
%A سیدامیرحسین اکبری
%A یوسف جوانشیر
%J علم و فناوری در مهندسی مکانیک
%@ 2981-2232
%D 2023