عنوان : ( ایدۀ دانشگاه تربیتمحور )
نویسندگان: سید مجید صابری فتحی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به ایجاد تحولی در دانشگاهها احساس نیاز میشد. با وجود اجرای سیاستهای متنوع، تاکنون این تحول در دانشگاهها بهوجود نیامده است و دانشگاههای کشور همان مسیر ترسیمشدۀ جهانی را کموبیش پیمودهاند. گواه آن نیز رتبهبندیهای جهانی است که بهطور تلویحی نشان میدهند، نهتنها ساختار دانشگاه، بلکه فعالیتهای علمی ـ پژوهشی در آن نیز در راستای معیارهای جهانی است. در مقابل، بیتأثیر بودن دانشگاهها در رفع مشکلات جامعه ایرادی است که حتی از طرف دانشگاهیان بر وضعیت فعلی دانشگاه وارد میشود؛ حتی برخی افراد از آن به بحران دانشگاه یاد میکنند. در این مقاله با استفاده از تعریف موسّع «علم» در فرهنگ اسلامی، که شامل علوم مدرن هم میشود، ایدۀ «دانشگاه تربیتمحور» را ارائه خواهیم کرد که میتواند دانشگاههای ما را، با توجه به شرایط کنونی آنها و با کمترین تغییرات در وضعیت فعلیشان، متحول کند. ایدۀ دانشگاه تربیتمحور بر مبنای نظریههای سامانههای پیچیده در این نوشتار معرفی میشود.
کلمات کلیدی
, دانشگاه, علم, تربیتمحور, برآمدگی (نوظهوری), نقطۀ جاذب, کاهش بُعد, مرکزواره.@article{paperid:1102263,
author = {صابری فتحی, سید مجید},
title = {ایدۀ دانشگاه تربیتمحور},
journal = {اسلام و پژوهش های تربیتی},
year = {2025},
volume = {17},
number = {33},
month = {April},
issn = {2008-434X},
pages = {1--29},
numpages = {28},
keywords = {دانشگاه، علم، تربیتمحور، برآمدگی (نوظهوری)، نقطۀ جاذب، کاهش بُعد، مرکزواره.},
}
%0 Journal Article
%T ایدۀ دانشگاه تربیتمحور
%A صابری فتحی, سید مجید
%J اسلام و پژوهش های تربیتی
%@ 2008-434X
%D 2025