عنوان : ( نقش توانایی نظریه ذهن در پیش بینی سطوح همدلی )
نویسندگان: سعیده جاودانی سمیعی ,چکیده
زندگی در دنیای پیچیده امروز مستلزم مهارتهایی است که امکان تعاملات اجتماعی سازنده را فراهم کند. از جمله این مهارتها همدلی است که مهارت فهم هیجانات دیگران و توانایی پاسخدهی عاطفی و رفتاری موثر به آن است. از عوامل موثر بر همدلی، توانایی نظریه ذهن است. با توجه به نقش توانایی همدلی در رفتارهای جامعهپسند کودکان، بررسی را ههای تقویت مهارت همدلی و شناخت پی شنیازها و همبستههای آن ضرورت م ییابد، از این رو هدف این پژوهش بررسی نقش توانای ی نظر یهذهن کودکان پیشدبستانی در پی شبینی سطوح مختلف همدلی بود . پژوهش حاضر تو صیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کودکان پیشدبستانی شهر مشهد در سال 1402 بودند. نمون ه پژوهش ب ه روش دردسترس از دو مهدکودک انتخاب شدند و پس از هماهنگی با مسئولین مهد کودک و کسب رضایت والدین، 60 نفر از کودکان به تکالیف نظریه ذهن )ولمن و لیو، 2004 ( و مادران آنها به پرسشنامه همدلی کودک- فرم والد )ریف و همکاران، 2010 ( پاسخ دادند. بر اساس یافته ها همبستگی بین نظریه ذهن با همدلی و زیر مقیاس سرایت احساس و توجه به احساسات دیگران مثبت و معنادار است. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون بیانگر این بود که نظریه ذهن کودک پیشبینی کننده مثبت و معنادار همدلی است. از این رو می توان بیان کرد که فهم و اسناد حالت ذهنی به خود و دیگران به همدلی بیشتر در تعاملات اجتماعی م یانجامد.
کلمات کلیدی
, کودکان پیش دبستانی, نظریه ذهن, همدلی@inproceedings{paperid:1102276,
author = {جاودانی سمیعی, سعیده},
title = {نقش توانایی نظریه ذهن در پیش بینی سطوح همدلی},
booktitle = {دومین همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم},
year = {2024},
location = {قائنات, ايران},
keywords = {کودکان پیش دبستانی، نظریه ذهن، همدلی},
}
%0 Conference Proceedings
%T نقش توانایی نظریه ذهن در پیش بینی سطوح همدلی
%A جاودانی سمیعی, سعیده
%J دومین همایش ملی خانواده سالم، جامعه سالم
%D 2024
