عنوان : ( بررسی اثربخشی آموزش تکلیف محور بر پرورش خلاقیت دانشجومعلمان )
نویسندگان: سمیه قاضی , مرتضی کرمی , صمد ایزدی , رفائیل آزادیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی کاربرد مدل طراحی آموزشی چهار مؤلفهای در آموزش درس کارورزی برای پرورش خلاقیت دانشجومعلمان و مقایسه اثربخشی آن با روش آموزشی رایج پرداخته است. این تحقیق از نوع کاربردی و شبهآزمایشی است و از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجومعلمان ترم 8 دانشگاه فرهنگیان در استان مازندران در سال تحصیلی 1401-1400 بود و نمونهگیری به روش خوشهای تصادفی انجام شد. یک دوره آموزشی 16 جلسهای با رویکرد تکلیف محور و بر اساس مدل چهار مؤلفهای برای دانشجومعلمان طراحی و اجرا گردید. پس از پایان دوره، به منظور سنجش اثربخشی مدل چهار مؤلفهای در پرورش خلاقیت دانشجومعلمان در مقایسه با محیطهای آموزشی رایج کارورزی، از ابزار محقق ساخته و استاندارد شده استفاده شد و گروههای آزمایش و کنترل از نظر میزان خلاقیت در فرایند تدریس مقایسه شدند. نتایج آماری نشاندهنده اختلاف معنادار میانگین متغیرها بین گروههای کنترل و آزمایش بود. این نتایج حاکی از تأثیر مثبت آموزش تکلیفمحور و مدل چهار مؤلفهای در پرورش خلاقیت دانشجومعلمان در فرایند تدریس است.
کلمات کلیدی
, آموزش تکلیف محور, مدل چهار مولفه ای, پرورش خلاقیت, دانشجو معلم@article{paperid:1102473,
author = {قاضی, سمیه and کرمی, مرتضی and صمد ایزدی and رفائیل آزادیان},
title = {بررسی اثربخشی آموزش تکلیف محور بر پرورش خلاقیت دانشجومعلمان},
journal = {مطالعات برنامه درسی در تربیت و بالندگی معلم},
year = {2025},
volume = {1},
number = {1},
month = {March},
issn = {1735-5986},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {آموزش تکلیف محور، مدل چهار مولفه ای، پرورش خلاقیت، دانشجو معلم},
}
%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی آموزش تکلیف محور بر پرورش خلاقیت دانشجومعلمان
%A قاضی, سمیه
%A کرمی, مرتضی
%A صمد ایزدی
%A رفائیل آزادیان
%J مطالعات برنامه درسی در تربیت و بالندگی معلم
%@ 1735-5986
%D 2025