عنوان : ( ساز و برگهای ایدئولوژیک و تاثیر آن بر سیاستهای آموزشی افغانستان در صد سال اخیر )
نویسندگان: روح اله اسلامی شعبجره , بصیر احمد حصین ,
چکیده
هدف این پژوهش بررسی سازوبرگ های ایدئولوژیک و تاثیر ان بر سیاست های آموزشی افغانستان در صد سال اخیر است. گرچه تاثیر پذیری سیاستهای آموزشی از ایدئولوژیکهای حاکم یک قاعده معمول است ولی در افغانستان این قاعده دستخوش دگرگونی بودپرسش اصلی این است که ساز و برگهای ایدئولوژیک و تاثیر آن بر سیاستهای آموزشی افغانستان در یک سده اخیر چه بوده است؟ فرض این است که نظام آموزشی افغانستان تحت تاثیر ساز و برگهای ایدئولوژیک و ارزشهای دولتهای حاکم، دستخوش دگرگونی شده است. چارچوب نظری تحقیق براساس نظریۀ لویی آلتوسر تعریف گردیده روش این پژوهش، اسنادی، توصیفی – تحلیلی و برای جمعآوری اطلاعات از ابزار کتابخآنهای، مقالات و فصلنامهها استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که سیاست آموزشی متاثر از چهار نوع سازوبرگ ایدئولوژی بوده است؛ از دوره حکومت امان الله خان تا پایان دوره داود خان، تلاش حکومت تقویت حاکمیت فردی و خانوادگی بوده . در دوره حکومت کمونیستها نظام آموزشی متاثر از ایدئولوژی انقلابی و کمونیستی بوده. دوره حکومت مجاهدین و طالبان سیاست آموزشی و برنامههای درسی براساس رویکرد آموزههای دینی با خوانش مذهبی تعریف گردید و دوره حکومت جمهوری اسلامی افغانستان بعد از سال 2001 برنامه و کتابهای درسی در صدد نهادینه کردن ارزشهای لیبرال دموکراسی بوده است.
کلمات کلیدی
, ایدئولوژی, نظام آموزشی, افغانستان, برنامههای درسی@article{paperid:1102492,
author = {اسلامی شعبجره, روح اله and بصیر احمد حصین},
title = {ساز و برگهای ایدئولوژیک و تاثیر آن بر سیاستهای آموزشی افغانستان در صد سال اخیر},
journal = {پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت},
year = {2025},
volume = {14},
number = {1},
month = {March},
issn = {2251-6360},
pages = {8--28},
numpages = {20},
keywords = {ایدئولوژی، نظام آموزشی، افغانستان، برنامههای درسی},
}
%0 Journal Article
%T ساز و برگهای ایدئولوژیک و تاثیر آن بر سیاستهای آموزشی افغانستان در صد سال اخیر
%A اسلامی شعبجره, روح اله
%A بصیر احمد حصین
%J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
%@ 2251-6360
%D 2025