پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش, دوره (17), شماره (4), سال (2025-3) , صفحات (19-35)

عنوان : ( سطح بندی عوامل موثر بر هویت برند ورزش کاراته ایران )

نویسندگان: محمد علی بخشی , محمد کشتی دار , کاظم چراغ بیرجندی , حسین پیمانی زاد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده هدف از پژوهش حاضر سطح بندی عوامل موثر بر هویت برند ورزش کاراته ایران بود. این پژوهش در دسته پژوهش های کاربردی می باشد که شیوه اجرای آن به صورت اکتشافی-پیمایشی بود. همچنین به دلیل استفاده از روش های آماری کمی در دسته تحقیقات کمی قرار می گیرد. در این تحقیق با استفاده پرسشنامه محقق ساخته‏ مدلسازی عوامل موثر بر هویت برند ورزش کاراته ایران انجام شد. جامعه آماری این پژوهش ، مدیران ورزشی ارشد، اساتید دانشگاه با تخصص بازاریابی، برند و مدیریت ورزشی همچنین تخصص علمی و عملی داشتن این افراد در زمینه رشته کاراته، مربیان، پیشکسوتان، داوران، مدیران باشگاه و ورزشکاران رشته کاراته (حداقل 5 سال در زمینه علمی و دارای مدال کشوری در رشته کاراته) در سطح کشور می‏باشند؛ که 12 نفر به پرسشنامه ایسم به صورت گلوله برفی پاسخ دادند. ابزار پژوهش پرسشنامه ماتریسی ایسم بود. در سطح اول (بالاترین سطح و کمترین نفوذ) نمادی و هویتی قرار دارد. در سطح دوم هنجاری، برندسازی داخلی و عوامل فنی قرار دارد که ابعاد در این سطح دو به دو بر یکدیگر موثرند. در سطح سوم سه مولفه تصویرسازی، ارتباطات ملی و بین المللی و رسانه ای قرار دارد و در نهایت سطح چهارم و مهمترین سطح از نظر نفوذ دو مولفه عملکردی و منابع انسانی قرار دارد. در مجموع، این سطح‌بندی‌ها حاکی از آن است که تقویت هویت برند کاراته نیازمند رویکردی چندبُعدی است که در آن هم جنبه‌های بنیادی و استراتژیک و هم عوامل اجرایی و عملیاتی به صورت هم‌راستا توسعه یابند تا برندی ماندگار و موفق ایجاد شود.

کلمات کلیدی

اعتبار تعامل عوامل فرهنگی ورزش کاراته هویت برند