پژوهان, دوره (22), شماره (4), سال (2025-4) , صفحات (289-298)

عنوان : ( بررسی اثربخشی بسته آموزشی اصالح الگوهای رفتارخودتخریبگری در دانشجویان افغانستان )

نویسندگان: حمیدرضا آقامحمدیان شعرباف , محمدجواد اصغری ابراهیم آباد , سیدکاظم رسول زاده طباطبائی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

سابقه و هدف: برخی انسان‌ها به رفتارهای خودتخریب‌گرایانه، صدمه و آسیب زدن به سلامت جسم و روانشان که لطمه‌های جبران‌ناپذیری وارد می‌سازد، اقدام می‌کنند. هدف این تحقیق بررسی الگوهای رفتار خودتخریبگری وتدوین بسته آموزشی جهت کاهش و اصلاح رفتارهای خودتخریبگری در دانشجویان افغانستان است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر جزء پژوهش‌های ترکیبی کیفی و کمّی است. در مرحله کیفی از (۱) مصاحبه بالینی با دانشجویان، (۲) مصاحبه بالینی با متخصّصان و (۳) تدوین مداخله و تعیین شاخصه‌های روایی استفاده شد. سپس الگوی غالب رفتارهای خودتخریبگری در دانشجویان افغانستان تعیین و نوع مداخله مشخص شد. در مرحله کمّی از روش شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون به همراه گروه کنترل همراه با تدوین بسته آموزشی به‌منظور بررسی اثربخشی و مداخله آن استفاده شد. دانشجویان دانشگاه هرات به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسش‌نامه سنجش رفتارهای خودتخریبی را پُر کردند. مقدار ضریب آلفای کرانباخ برابر ۸۳۶% است. در بخش آماری از روش تجزیه‌وتحلیل واریانس و کوواریانس استفاده شد. نتیجه‌گیری: بسته آموزشی تهیه‌شده براساس نظرات متخصّصان روان‌شناسی که مبتنی‌بر رویکردهای مختلف درمانی (درمان رفتاری، شناختی رفتاری، طرح‌واره‌درمانی، اکت، مراجع‌محور) است، باعث اثربخشی این درمان بوده و سبب کاهش و اصلاح رفتار در دانشجویان شده است.

کلمات کلیدی

, رفتار خودتخریبگری, دانشجویان افغانستانی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1102671,
author = {آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا and اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد and رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم},
title = {بررسی اثربخشی بسته آموزشی اصالح الگوهای رفتارخودتخریبگری در دانشجویان افغانستان},
journal = {پژوهان},
year = {2025},
volume = {22},
number = {4},
month = {April},
issn = {1029-7863},
pages = {289--298},
numpages = {9},
keywords = {رفتار خودتخریبگری، دانشجویان افغانستانی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی بسته آموزشی اصالح الگوهای رفتارخودتخریبگری در دانشجویان افغانستان
%A آقامحمدیان شعرباف, حمیدرضا
%A اصغری ابراهیم آباد, محمدجواد
%A رسول زاده طباطبائی, سیدکاظم
%J پژوهان
%@ 1029-7863
%D 2025

[Download]