عنوان : ( طراحی مدل تحلیلی میدان آموزشِ کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو )
نویسندگان: فردین محمدی , محسن نوغانی دخت بهمنی ,
چکیده
هدف اساسی تحقیق حاضر طراحی مدل میدان آموزش کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی است. در راستای دستیابی به این هدف نظریههای آموزش و آموزش و توسعه با استفاده از روش مرور نظاممند بررسی و مورد استنباط نظری قرار گرفتند. در نهایت بر اساس ویژگیهای استنباط شده، مدل میدان آموزش کارآمد طراحی شد. بر اساس این مدل، میدان آموزش در ایران به لحاظ فرامیدانی، میدانی است که با سایر میدانها درهمتنیدگی و ارتباط هماهنگ دارد و دارای استقلال نسبی است (به ویژه از میدان قدرت). به لحاظ درون میدانی نیز، میدانی است که از «تاریخ متمایزی» برخوردار است که این تاریخ بر شکلگیری منطق میدان، عادتواره و سرمایهی کارگزاران آن اثرگذار بوده است. هدف میدان آموزش ارتقای سرمایه فرهنگی تجسمیافته است و عادتواره نهادی عاملان اجتماعی میدان آموزش نیز، عادتواره آموزشی است. «معلمان» و «دانشآموزان» کارگزاران اصلی میدان آموزش محسوب میشوند. به طوری که معلمان در «میدان تولید» و دانشآموزان در «میدان مصرف» حضور دارند و بر اساس و عادتواره، سرمایه و منطق خاص میدان آموزش در راستای دستیابی به میدان که همان کسب و ارتقای سرمایه فرهنگی تجسمیافته به رقابت میپردازند.
کلمات کلیدی
, بوردیو , میدان آموزش , ساختارگرایی تکوینی@article{paperid:1102850,
author = {محمدی, فردین and نوغانی دخت بهمنی, محسن},
title = {طراحی مدل تحلیلی میدان آموزشِ کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو},
journal = {پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت},
year = {2025},
month = {March},
issn = {2251-6360},
keywords = {بوردیو ،میدان آموزش ،ساختارگرایی تکوینی},
}
%0 Journal Article
%T طراحی مدل تحلیلی میدان آموزشِ کارآمد در ایران بر اساس رویکرد ساختارگرایی تکوینی پیر بوردیو
%A محمدی, فردین
%A نوغانی دخت بهمنی, محسن
%J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
%@ 2251-6360
%D 2025