عنوان : ( تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی )
نویسندگان: آزاده مومنی , حسین کارشکی , مریم بردبار ,
چکیده
زمینه: یادگیری خودتنظیمی به عنوان پیش بینی کننده انگیزه و موفقیت در مدرسه و پیشنیاز یادگیری مادامالعمر شناخته شده است. معلمان نقش کلیدی و مهمی در طراحی و اجرای آموزش یادگیری خودتنظیمی و ارتقای آن در دانشآموزان دارند؛ با این حال به نظر میرسد که معلمان مهارت و توانمندی لازم را در این خصوص ندارند و در تحقیقات آمادهسازی معلمان کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ لذا طراحی بسته آموزشی به منظور توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی و بهبود آن در دانشآموزان ضروری به نظر می رسد. هدف: هدف از مطالعه حاضر تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی بود. روش: این تحقیق در دو مرحله مختلف انجام شد. مرحله اول به طراحی یک بسته آموزشی با هدف توانمندسازی معلمان در زمینه یادگیری خودتنظیمی اختصاص داشت و در مرحله دوم، اعتبارسنجی بسته آموزشی انجام شد. برای تدوین بسته آموزشی، از رویکرد کیفی و روش تحلیل محتوای کیفی بهره گرفته شد. به منظور ارزیابی اعتبار این بسته از روش دلفی استفاده گردید. یافتهها: بسته آموزشی در هفت جلسه تدوین گردید که مدت زمان هر جلسه 90 دقیقه در نظر گرفته شد. براساس نظر متخصصان مقادیرCVR برای هیچ کدام از جلسات کمتر از 99/0 نبوده و مقادیر CVI برای تمام جلسات بزرگتر از 79/0 و در وضعیت مطلوبی بود. نتایج روشن ساختند که متخصصان وجود همه جلسات را ضروری دانستند و محتوای تمامی جلسهها را به صورت مرتبط مشخص نمودند؛ لذا روایی محتوایی بسته آموزشی از نظر متخصصان تأیید گردید. نتیجهگیری: با توجه به نقش اساسی یادگیری خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی و یادگیری موفقیتآمیز و نیز چالشهایی از جمله کمبود دانش و مهارت معلمان در آموزش و ارتقای یادگیری خودتنظیمی دانشآموزان، بسته آموزشی توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی، میتواند مداخلهای مؤثر و کارآمد در بهبود و ارتقای یادگیری خودتنظیمی فراگیران، ارتقاء کیفیت محیط آموزشی و پیشبرد یادگیری مادامالعمر در دانشآموزان باشد.
کلمات کلیدی
آموزش بسته آموزشی توانمندسازی معلمان یادگیری خودتنظیمی@article{paperid:1102895,
author = {مومنی, آزاده and کارشکی, حسین and بردبار, مریم},
title = {تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی},
journal = {پژوهشهای کیفی در علوم رفتاری},
year = {2025},
month = {April},
issn = {2981-0922},
keywords = {آموزش بسته آموزشی توانمندسازی معلمان یادگیری خودتنظیمی},
}
%0 Journal Article
%T تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی توانمندسازی معلمان در آموزش یادگیری خودتنظیمی
%A مومنی, آزاده
%A کارشکی, حسین
%A بردبار, مریم
%J پژوهشهای کیفی در علوم رفتاری
%@ 2981-0922
%D 2025