عنوان : ( هزارتوی روایتها: بازخوانی هویت پژوهشی مدرسه در ایران )
نویسندگان: مهدیه دژبرد , رضوان حسین قلی زاده ,
چکیده
هدف اصلی این مطالعه، شناسایی و تحلیل روایتهای غالب مدرسه از طریق بازخوانی ادبیات پژوهشی موجود میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش اسنادی، نوع مرور روایتی بهره گرفته شد. در نتیجه جستجو، شناسایی و پالایش مطالعات صورت گرفته 178 پژوهش به صورت هدفمند انتخاب و با روش تحلیل تفسیری مورد بررسی قرار گرفتند. دراین نوشتار، هویت پژوهشی مدرسه در سینهای سیاسی -ایدئولوژیک، ارتباطات، تعاون و تبادل، اقتصادی- شغلی، سلامت روانی- جسمانی، سازمانی- مدیریتی، علمی- آموزشی ، محیط فیزیکی- معماری و تاریخی به دقت بازخوانی شد. در این پژوهش با بهرهگیری از الگوی چندبعدی مدیریت آموزشی سندر( 1989)، روایتهای موجود طبقهبندی و تحلیل شدند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مدرسه در ایران به عنوان نهادی پیچیده و چندوجهی، تنها محل آموزش و یادگیری نیست، بلکه کانون تلاقی نیروهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. نوشتار حاضر بر ضرورت رویکرد جامع و چندجانبه برای بهبود مدیریت مدرسه در ایران تاکید دارد که به تمامی ابعاد آن توجه دارد و بر مبنای تنوع، خلاقیت و تفکر انتقادی شکل می گیرد. در نهایت، پیشنهاداتی همچون توسعه رویکردهای میانرشتهای، تقویت پژوهشهای انتقادی و توجه به تنوع فرهنگی و اجتماعی بهمنظور ارتقای کیفیت هویت پژوهشی مدرسه در ایران ارائه شده است.
کلمات کلیدی
مرور روایتی هویت پژوهشی مدرسه ایران مدل چند وجهی مدیریت آموزشی@article{paperid:1102902,
author = {دژبرد, مهدیه and حسین قلی زاده, رضوان},
title = {هزارتوی روایتها: بازخوانی هویت پژوهشی مدرسه در ایران},
journal = {پژوهشهای رهبری آموزشی},
year = {2025},
volume = {39},
number = {4},
month = {April},
issn = {2476-6372},
pages = {7--53},
numpages = {46},
keywords = {مرور روایتی هویت پژوهشی مدرسه ایران مدل چند وجهی مدیریت آموزشی},
}
%0 Journal Article
%T هزارتوی روایتها: بازخوانی هویت پژوهشی مدرسه در ایران
%A دژبرد, مهدیه
%A حسین قلی زاده, رضوان
%J پژوهشهای رهبری آموزشی
%@ 2476-6372
%D 2025