مطالعات آموزشی و آموزشگاهی , دوره (14), شماره (43), سال (2025-8) , صفحات (20-48)

عنوان : ( تجارب زیسته دانش آموزان در خصوص اقدامات انگیزشی و ضد انگیزشی معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری )

نویسندگان: سیده فهیمه ارفعی , حسین جعفری ثانی , مرتضی کرمی , شیوا جلایری لاین ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب زیسته ی دانش آموزان در خصوص اقدامات انگیزشی معلمان در فرآیند یاددهی – یادگیری انجام شده است. با توجه به ماهیت موضوع مورد مطالعه، پژوهش حاضر از حیث هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از حیث روش پژوهش، از نوع پدیدار شناسی توصیفی با رویکرد کیفی است. میدان مطالعه این پژوهش، مدرسه دخترانه ی امام رضا (ع)، دوره اول متوسطه واقع در منطقه تبادکان مشهد بوده است و نمونه پژوهش دانش آموزان پایه هفتم، هشتم و نهم دبیرستان بوده که به صورت نمونه ی هدفمند مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها، از مصاحبه نیمه ساختار یافته فردی تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش سه مرحله ای کدگذاری اشتراوس و کوربین استفاده شده است. جهت کسب اعتبار پژوهش از روش های بررسی توسط مشارکت کنندگان، کدگذاری ثانویه، تبادل نظر با همتایان و تحلیل موارد منفی استفاده شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که اقدامات انگیزشی معلمان، شامل ۳ مرحله ی ایجاد انگیزه، تداوم انگیزه و ماندگاری انگیزه می باشد؛ و اقدامات ضد انگیزشی آنان شامل ۳ محوراست که عبارتند از: اقداماتی که سبب عدم برقراری ارتباط مناسب می شود، اقداماتی که سبب احساس عدم کفایت و شایستگی دردانش آموزان می شود و اقداماتی که سبب احساس عدم اعتماد در دانش آموزان می شود.

کلمات کلیدی

, تجربه زیسته, اقدامات انگیزشی و ضد انگیزشی, فرآیند یاددهی – یادگیری
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1103239,
author = {ارفعی, سیده فهیمه and جعفری ثانی, حسین and کرمی, مرتضی and شیوا جلایری لاین},
title = {تجارب زیسته دانش آموزان در خصوص اقدامات انگیزشی و ضد انگیزشی معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری},
journal = {مطالعات آموزشی و آموزشگاهی },
year = {2025},
volume = {14},
number = {43},
month = {August},
issn = {2423-494x},
pages = {20--48},
numpages = {28},
keywords = {تجربه زیسته، اقدامات انگیزشی و ضد انگیزشی، فرآیند یاددهی – یادگیری},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تجارب زیسته دانش آموزان در خصوص اقدامات انگیزشی و ضد انگیزشی معلمان در فرآیند یاددهی- یادگیری
%A ارفعی, سیده فهیمه
%A جعفری ثانی, حسین
%A کرمی, مرتضی
%A شیوا جلایری لاین
%J مطالعات آموزشی و آموزشگاهی
%@ 2423-494x
%D 2025

[Download]