عنوان : ( فلسفه تعلیم و تربیت برای صلح: پیوند پداگوژی کالسی و رهبری جهانی )
نویسندگان: بختیار شعبانی ورکی ,
چکیده
این مقاله فلسفه آموزش را بهعنوان ابزاری برای ترویج صلح از طریق برقراری پیوند میان روشهای آموزشی در کالس و رهبری جهانی بررسی میکند. این مقاله بر ظرفیت ذاتی انسانی برای »مراقبت از دیگری« تأکید میکند و از پرورش همدلی، همبستگی و پروا برای مواجهه با چالشهای اجتماعی و جهانی حمایت میکند. با استفاده از بینشهای فلسفی از چهره هایی مانند مولوی، اینشتین و الئو تسه، این مقاله بین صلح درونی—آرامش شخصی که از طریق تفکر به دست میآید—و صلح بیرونی که شامل هماهنگی اجتماعی و عدالت است، تفاوت قائل میشود و بر ارتباط متقابل این ابعاد و ارتباط آنها با آموزش تأکید میکند. نقش فیلسوفان آموزشی در سطح خرد و کالن مورد بررسی قرار میگیرد و تأکید میشود که آنها بر فراگیران، سیاستگذاران و ساختارهای اجتماعی تأثیر میگذارند. آموزش صلح بهعنوان ابزاری تحول آفرین برای پرورش مهارتهای انتقادی مانند مذاکره و همدلی در دانشآموزان معرفی میشود. این مقاله همچنین به چالشهای جهانی میپردازد و از فیلسوفان آموزشی میخواهد که بهطور فعال در دیپلماسی و تغییر سیستم برای ترویج صلح مشارکت کنند. مشارکت فیلسوفان تربیتی این گفتمان را غنی میکند و دیدگاه هایی در مورد حمایت، اخالق، تاریخ و محدودیتهای آموزش صلح ارائه میدهد. این بینشها بهطور جمعی ظرفیت آموزش را بهعنوان بستری برای تحول اجتماعی و هماهنگی جهانی برجسته میکنند.
کلمات کلیدی
, آموزش صلح, فلسفه تعلیم و تربی ت, رهبری جهانی, همدلی و تحول اجتماعی@article{paperid:1103445,
author = {شعبانی ورکی, بختیار},
title = {فلسفه تعلیم و تربیت برای صلح: پیوند پداگوژی کالسی و رهبری جهانی},
journal = {پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت},
year = {2025},
volume = {14},
number = {2},
month = {June},
issn = {2251-6360},
pages = {5--16},
numpages = {11},
keywords = {آموزش صلح، فلسفه تعلیم و تربی ت، رهبری جهانی، همدلی و تحول اجتماعی},
}
%0 Journal Article
%T فلسفه تعلیم و تربیت برای صلح: پیوند پداگوژی کالسی و رهبری جهانی
%A شعبانی ورکی, بختیار
%J پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت
%@ 2251-6360
%D 2025