عنوان : ( خرید بدون نیاز: واکاوی و نقد نظریه مهندسی رضایت ادوارد برنیز )
نویسندگان: مهدی طالبی , یعقوب مهارتی ,
چکیده
در عصری که رقابت بین کسب و کارها جهت دستیابی به اهداف بسیار تنگاتنگتر و ایجاد یک ارتباط دوسویه با مشتریان بسیار دشوارتر است، درک جایگاه روابط عمومی در سازمانها تاثیر قابل ملاحظهای بر نرخ موفقیت و شکست آنان دارد. تاریخ روابط عمومی، یک ذخیره بزرگ از مدلها و روشها است که تلاش میکند تا کسب و کارها را در جهت تحقق این موضوع یاری برساند. در خط مقدم این حوزه، ادوارد برنیز قرار دارد که اغلب از او به عنوان پدر علم روابط عمومی یاد میشود. رویکردهای او در دهه 1920 نه تنها نحوه تعامل شرکتها با مخاطبان خود را تغییر داد، بلکه هنجارهای اجتماعی را نیز دستخوش تغییر کرد. این مقاله به بررسی و ارزیابی نظریه «مهندسی رضایت» برنیز میپردازد و تلاش میکند تا با کمک روش نقد تلفیقی شامل نقدهای محتوایی، روششناسانه و تاریخی به درک بهتر این نظریه کمک کند. نتایج نشان میدهد نیاز مبرم شرکتها به فروش محصولات تولیدی انبوهشان پس از جنگ جهانی اول، برنیز را وادار کرد تا به سراغ روشهای نوین در حوزه اقناع مخاطبان برود. او با استفاده از اصول روانشناسی توانست رویکردی نوین در تبلیغات و روابط عمومی ایجاد کند؛ هر چند برخی روشهای او را فریبنده میدانند.
کلمات کلیدی
, مهندسی رضایت, ادوارد برنیز, نقد تلفیقی, پروپاگاندا, مدیریت افکار عمومی@article{paperid:1103447,
author = {طالبی, مهدی and مهارتی, یعقوب},
title = {خرید بدون نیاز: واکاوی و نقد نظریه مهندسی رضایت ادوارد برنیز},
journal = {پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی},
year = {2025},
volume = {25},
number = {2},
month = {August},
issn = {2383-1650},
pages = {149--181},
numpages = {32},
keywords = {مهندسی رضایت، ادوارد برنیز، نقد تلفیقی، پروپاگاندا، مدیریت افکار عمومی},
}
%0 Journal Article
%T خرید بدون نیاز: واکاوی و نقد نظریه مهندسی رضایت ادوارد برنیز
%A طالبی, مهدی
%A مهارتی, یعقوب
%J پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
%@ 2383-1650
%D 2025