روانشناسی و روانپزشکی شناخت, دوره (12), شماره (2), سال (2025-6) , صفحات (122-134)

عنوان : ( تعامل کارکردهای عصب‌شناختی و هیجانی معلمان: ارتباط انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی خلقی با تبعیض در محیط کار )

نویسندگان: زهرا حسین زاده ملکی , سیمین‌دخت کلنی , شادی احمدی , فاطمه شفاهی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقدمه: ادراک تبعیض از سوی معلمان ممکن است کنترل مؤثر متغیرهای هیجانی و شناختی (مانند ناگویی خلقی و انعطافپذیری شناختی) را تحت الشعاع قرار دهد. هدف: پژوهش حاضر از طریق بررسی همزمان مؤلفه های شناختی (انعطافپذیری شناختی) و هیجانی (ناگویی خلقی)، به امکان پیشبینی ادراک تبعیض در میان زنان معلم میپردازد. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی با جامعه آماری شامل معلمین زن شهر مشهد در سال 1402 بود که از میان شرکت کنندگان در فراخوان، 120 نفراز طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های انعطاف‌پذیری شناختی دنیس و وندروال (2010)، ناگویی خلقی تورنتو (1994) و تبعیض در محیط کار پاسکوئه و ریچمن (2009) استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در نرمافزار -26SPSS، تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد تبعیض در محیط کار با انعطافپذیری شناختی رابطه منفی معنی‌دار و با ناگویی خلقی رابطه مثبت معنی‌دار داشت (0/001

کلمات کلیدی

, انعطافپذیری شناختی, تبعیض, محل کار, معلم, ناگویی خلقی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1103574,
author = {حسین زاده ملکی, زهرا and سیمین‌دخت کلنی and احمدی, شادی and شفاهی, فاطمه},
title = {تعامل کارکردهای عصب‌شناختی و هیجانی معلمان: ارتباط انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی خلقی با تبعیض در محیط کار},
journal = {روانشناسی و روانپزشکی شناخت},
year = {2025},
volume = {12},
number = {2},
month = {June},
issn = {2588-6657},
pages = {122--134},
numpages = {12},
keywords = {انعطافپذیری شناختی، تبعیض، محل کار، معلم، ناگویی خلقی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تعامل کارکردهای عصب‌شناختی و هیجانی معلمان: ارتباط انعطاف‌پذیری شناختی و ناگویی خلقی با تبعیض در محیط کار
%A حسین زاده ملکی, زهرا
%A سیمین‌دخت کلنی
%A احمدی, شادی
%A شفاهی, فاطمه
%J روانشناسی و روانپزشکی شناخت
%@ 2588-6657
%D 2025

[Download]