Title : ( اثربخشی مهارت های حرفه ای بر رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی )
Authors: Elhamsadat Soleimani ,Access to full-text not allowed by authors
Abstract
هدف: هدف از پژوهش حاضر بهبود رفتار سازشی در دانش آموزان دختر کم توان ذهنی از طریق آموزش مهارت های اجتماعی بود. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر کم توان ذهنی شهر مشهد که در سال تحصیلی 1404-1403 مشغول به تحصیل بودند را شامل می شد. از بین جامعه تعداد 30 نفر که ملاک های ورود به پژوهش را داشتند با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد رفتار سازشی لیمبرت و همکاران بود. آزمودنیهای گروه آزمایش، آموزش مهارت های حرفه ای را به مدت 10 جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش مهارتهای حرفه ای باعث کاهش معنادار هر دو مولفه رفتار سازشی (مشکلات و اختلالات درونی و بیرونی) گروه آزمایش در مرحله پس آزمون شده است (005/0P< ). یافتههای این پژوهش حاکی از تأثیر آموزش مهارت های حرفه ای بر رفتار سازشی بود. نتیجه گیری: آموزش مهارتهای حرفه ای می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید جهت کاهش مشکلات درونی و بیرونی مانند کناره گیری و پرخاشگری و بهبود رفتار سازشی به کار رود.
Keywords
, مهارتهای حرفه ای, رفتار سازشی, دانش آموزان دختر, کم توان ذهنی.@inproceedings{paperid:1103786,
author = {Soleimani, Elhamsadat},
title = {اثربخشی مهارت های حرفه ای بر رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی},
booktitle = {همایش ملی روانشناسی و علوم تربیتی},
year = {2024},
location = {IRAN},
keywords = {مهارتهای حرفه ای، رفتار سازشی، دانش آموزان دختر، کم توان ذهنی.},
}
%0 Conference Proceedings
%T اثربخشی مهارت های حرفه ای بر رفتار سازشی دانش آموزان کم توان ذهنی
%A Soleimani, Elhamsadat
%J همایش ملی روانشناسی و علوم تربیتی
%D 2024
