رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری, دوره (9), شماره (97), سال (2025-8) , صفحات (378-389)

عنوان : ( نقش اقتصاد مدیریتی در تدوین استراتژی های کسب و کار: راهکاری برای تصمیم گیری هوشمند در محیط های رقابتی )

نویسندگان: هومن جباری , وحید ارشدی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اقتصاد مدیریتی به‌عنوان یک حوزه میان‌رشته‌ای، به دلیل پیچیده‌تر شدن و تنوع روزافزون محیط‌های کسب‌وکار در سال‌های اخیر، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. افزایش نیاز سازمان‌ها به ابزارهایی برای تصمیم‌گیری آگاهانه در فضایی مملو از تغییرات سریع و رقابت فزاینده، موجب گسترش کاربردهای این حوزه شده است. این مطالعه از رویکرد نظری بهره گرفته است و مبتنی بر تحلیل مفهومی و مطالعات کتابخانه‌ای است. در این راستا، از منابع علمی موجود شامل مقالات پژوهشی، کتب تخصصی، گزارش‌های مدیریتی و دیدگاه‌های صاحب‌نظران حوزه‌های اقتصاد مدیریتی و مدیریت استراتژیک استفاده شده است. اطلاعات گردآوری‌شده به روش تحلیل محتوای کیفی مورد بررسی قرار گرفت تا مفاهیم کلیدی، ارتباط میان آن‌ها و چارچوب‌های نظری مؤثر در تصمیم‌گیری مدیریتی شناسایی و تبیین شود. هدف از این مطالعه بررسی رابطه بین اقتصاد مدیریتی و تدوین استراتژی‌های کسب‌وکار است و هشت رویکرد استراتژیک کلیدی را شناسایی می‌کند که مبنای تصمیم‌گیری هوشمندانه برای مدیرانی هستند که به دنبال افزایش سودآوری، سهم بازار و مزیت رقابتی‌اند. در این راستا، مطالعه حاضر با تبیین پیوند میان این دو مفهوم بنیادین، عناصر حیاتی مورد نیاز مدیران برای تحقق اهداف سازمانی و بهینه‌سازی موفقیت مالی را معرفی می‌کند. از منظر عملی، یافته‌های این پژوهش به مدیران ارشد کمک می‌کند تا حتی کوچک‌ترین برنامه‌های سازمانی را با رویکردی استراتژیک طراحی و اجرا کنند؛ چراکه در مسیر رشد و رقابت، هیچ اقدامی بی‌اهمیت نیست.

کلمات کلیدی

, اقتصاد مدیریتی, تدوین استراتژی های کسب و کار, پیامدها, تصمیم گیری, عدم قطعیت
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1103919,
author = {هومن جباری and ارشدی, وحید},
title = {نقش اقتصاد مدیریتی در تدوین استراتژی های کسب و کار: راهکاری برای تصمیم گیری هوشمند در محیط های رقابتی},
journal = {رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری},
year = {2025},
volume = {9},
number = {97},
month = {August},
issn = {2588-4573},
pages = {378--389},
numpages = {11},
keywords = {اقتصاد مدیریتی-تدوین استراتژی های کسب و کار-پیامدها-تصمیم گیری-عدم قطعیت},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نقش اقتصاد مدیریتی در تدوین استراتژی های کسب و کار: راهکاری برای تصمیم گیری هوشمند در محیط های رقابتی
%A هومن جباری
%A ارشدی, وحید
%J رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری
%@ 2588-4573
%D 2025

[Download]