عنوان : ( توصیف وضعیت تدریس در کلا سهای چندپایه و ارائه راهکاره ایی جهت تدریس اثربخش (پژوهش موردی دبستان پانزده خرداد روستای کشکک از توابع شهرستان ترب تجام) )
نویسندگان: حسین جعفری ثانی ,
چکیده
هدف اصلی این پژوهش توصیف وضعیت تدریس و ارائه راهکارها یی درراستای تدریس اثربخش در کلاسهای چندپایه است تا از این طریق بستری برای فهم عوامل مؤثر بر تدریس اثربخش در این کلاسها فراهم شود. این پژوهش از حیث ماهیت و هدف، کاربردی و از حیث روش، از نوع پژوهش موردی است. در این پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند، از نوع نمونهگیری موارد مطلوب استفادهشده است؛ لذا میدان پژوهش شامل دو کلاس دوپایه (کلاس دانشآموزان پایة سوم، چهارم و کلاس دانشآموزان پا یة پنجم، ششم) دبستان پانزده خرداد روستای کشکک از توابع شهرستان ترب تجام بود. از مشاهدة غیرمشارکتی ، مصاحبة نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد و مدارک بهعنوان ابزارهای جم عآوری اطلا عات استفاده شد. برای تجزی هوتحلیل دادهها از شیوه تحلیل تفسیری استفادهشده است. دادههای گردآوریشده از طریق روش اشتراوس و کوربین تحلیل شد. نتایج تحقیق در پاسخ به سؤال اول نشان داد مؤلفههای اصلی تدریس در کلاسهای چندپایة موردمطالعه شامل: ١- طراحی و تدوین درس ٢- اجرای تدریس ٣- سازماندهی و مدیریت کلاس ٤- روابط - انسانی (برقراری جو مثبت در کلاس) ٥- مسئولیتهای حرفهای ٦- ارزشیابی عملکرد تحصیلی دانشآموزان ٧ ویژگیهای شخصیتی معلم هستند. در پاسخ به سؤال دوم، باتوجه به زیر مؤلف ههای شناسا ییشدة هر مؤلفه، راهکارهایی جهت تدریس اثربخش در کلاسهای چندپایه ارائهشده است تا معلمان با بهکارگیری آنها به کیفیت تدریس خود بیفزایند.
کلمات کلیدی
, کلاسهای چندپایه, تدریس, تدریس اثربخش@inproceedings{paperid:1103960,
author = {جعفری ثانی, حسین},
title = {توصیف وضعیت تدریس در کلا سهای چندپایه و ارائه راهکاره ایی جهت تدریس اثربخش (پژوهش موردی دبستان پانزده خرداد روستای کشکک از توابع شهرستان ترب تجام)},
booktitle = {ششمین همایش ملی کلاس های چند پایه},
year = {2025},
location = {کرمانشاه, ايران},
keywords = {کلاسهای چندپایه، تدریس، تدریس اثربخش},
}
%0 Conference Proceedings
%T توصیف وضعیت تدریس در کلا سهای چندپایه و ارائه راهکاره ایی جهت تدریس اثربخش (پژوهش موردی دبستان پانزده خرداد روستای کشکک از توابع شهرستان ترب تجام)
%A جعفری ثانی, حسین
%J ششمین همایش ملی کلاس های چند پایه
%D 2025