پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره, دوره (15), شماره (1), سال (2025-7) , صفحات (1-29)

عنوان : ( بررسی اثربخشی القای خلق بر کنش های اجرایی و نظریه ذهن دانشجویان دختر )

نویسندگان: الاله عطاران خراسانی , ایمان الله بیگدلی , علی مشهدی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف : این پژوهش در پی بررسی تاثیر حالت‌های خلقی مختلف ( هم خلق مثبت که شامل شادی و آرامش و هم خلق منفی که شامل ترس و خشم ) بر دو کنش اجرایی سرد (حافظه فعال و بازداری) و کنش اجرایی گرم ( نظریه ذهن) در دانشجویان دختر بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه­آزمایشی و از طرح پیش­آزمون – پس­آزمون است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل داد. در این پژوهش از افراد واجد شرایط 75 نفر به صورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه آزمایشی و یک کنترل گمارده شدند (15 نفر برای هر گروه). برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه پاناس؛ آزمون ذهن خوانی از طریق تصویر چشم و آزمون برو-نرو و n-back و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش نیز از آزمون کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد القای خلق مثبت میزان عواطف منفی را کاهش و میزان عواطف مثبت را به طور معنی‌داری افزایش می‌دهد. همچنین القای خلق مثبت تاثیر معناداری بر کنش­های اجرایی مانند بهبود ظرفیت حافظه کاری، بازداری و بهبود عملکرد نظریه ذهن در دانشجویان دختر دارد (05/0P˂). نتیجه‌گیری: این یافته‌ها نشان می‌دهد که القای خلق مثبت می‌تواند به‌عنوان یک مداخله مؤثر در بهبود کنش‌های اجرایی و نظریه ذهن مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از این روش در محیط‌های آموزشی و روان‌شناختی می‌تواند به ارتقای عملکرد شناختی و اجتماعی دانشجویان کمک کند.

کلمات کلیدی

القای خلق کنش‌های اجرایی دانشجویان دختر
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1103974,
author = {عطاران خراسانی, الاله and بیگدلی, ایمان الله and مشهدی, علی},
title = {بررسی اثربخشی القای خلق بر کنش های اجرایی و نظریه ذهن دانشجویان دختر},
journal = {پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره},
year = {2025},
volume = {15},
number = {1},
month = {July},
issn = {2251-6352},
pages = {1--29},
numpages = {28},
keywords = {القای خلق کنش‌های اجرایی دانشجویان دختر},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی اثربخشی القای خلق بر کنش های اجرایی و نظریه ذهن دانشجویان دختر
%A عطاران خراسانی, الاله
%A بیگدلی, ایمان الله
%A مشهدی, علی
%J پژوهش های روانشناسی بالینی و مشاوره
%@ 2251-6352
%D 2025

[Download]