عنوان : ( ارائه مدل عوامل موثر بر هویت برند ورزش کاراته در ایران )
نویسندگان: محمدعلی بخشی , محمد کشتی دار , کاظم چراغ بیرجندی , حسین پیمانی زاد ,
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل عوامل موثر بر هویت برند ورزش کاراته در ایران انجام شد. این مطالعه کاربردی با رویکرد اکتشافی-پیمایشی و روش کیفی انجام شد. جامعه آماری شامل مدیران ارشد ورزشی، اساتید دانشگاه، مربیان، پیشکسوتان، داوران، مدیران باشگاهها و ورزشکاران کاراته با سابقه حداقل ۵ سال و مدال کشوری بود. نمونهگیری هدفمند و تا اشباع نظری ادامه یافت و ۱۶ مصاحبه انجام شد. دادهها با نرمافزار MAXQDA و نظریه دادهبنیاد تحلیل شدند. تحلیل دادهها ۶۰ کد باز، ۱۰ کد محوری و ۳ کد نظری را شناسایی کرد. سه دسته اصلی عوامل موثر بر هویت برند کاراته مشخص شد: عوامل فرهنگی، شامل ماهیت، نماد، هنجار و منابع انسانی، که کاراته را با هویت ملی و ارزشهای اخلاقی و تاریخی ایران پیوند میدهند؛ عوامل تعاملی، شامل جنبههای فنی، تصویرسازی و رسانهای، که به پویایی و جذابیت ورزش میافزایند؛ و عوامل وجهه و اعتبار، شامل برندسازی داخلی، عملکرد ورزشی و ارتباطات ملی و بینالمللی، که کاراته ایران را به عنوان یک برند معتبر جهانی تثبیت میکنند. نتایج نشان داد که هویت برند کاراته در ایران تحت تاثیر این سه دسته عوامل است که به طور همزمان کاراته را به عنوان بخشی از هویت ملی ایرانیان تقویت کرده و آن را به عنوان یک ورزش تاثیرگذار در سطح جهانی مطرح میسازند.
کلمات کلیدی
هویت برند کاراته برندسازی باشگاه ورزشی بازاریابی@article{paperid:1104004,
author = {محمدعلی بخشی and کشتی دار, محمد and کاظم چراغ بیرجندی and حسین پیمانی زاد},
title = {ارائه مدل عوامل موثر بر هویت برند ورزش کاراته در ایران},
journal = {رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی},
year = {2025},
volume = {13},
number = {52},
month = {September},
issn = {2423-3293},
pages = {26--38},
numpages = {12},
keywords = {هویت برند کاراته برندسازی باشگاه ورزشی بازاریابی},
}
%0 Journal Article
%T ارائه مدل عوامل موثر بر هویت برند ورزش کاراته در ایران
%A محمدعلی بخشی
%A کشتی دار, محمد
%A کاظم چراغ بیرجندی
%A حسین پیمانی زاد
%J رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی
%@ 2423-3293
%D 2025