عنوان : ( آموزش دستور زبان فارسی به عرب زبانان از طریق مقایسۀ آن با صرف و نحو عربی )
نویسندگان: محمدجواد مهدوی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
مقدمه این نوع آموزش دستور، مناسب دورههای پیشرفته فارسیآموزی و مخاطب آن فارسیآموزان عربزبانی هستند که برصرف و نحو عربی تسلط کافی دارند. در ضمن، برای آموزش ترجمه از فارسی به عربی هم می تواند مفید باشد. مجموعه آنچه در این نوشتار آمده حاصل تجربهای است که در کالسهای دستور تطبیقی گرایش پیشین ادبیات تطبیقی فارسی-عربی و کالسهای آموزش دستور زبان فارسی در مرکز آموزش زبان فارسی فردوسی (طبق برنامه پیشین آن) داشتهام. چون مقایسه، شامل بیان مشابهتها و تفاوتهاست،برای این کار میتوان قواعد دستوری فارسی را در قیاس با عربی به سه گروه تقسیم کرد:1. مواردی که با قواعد نحوی عربی مشابهت کامل یا زیاد دارند، مانند: حرف اضافه و متمِّمکه با جار و مجرور شباهت دارند، تنازع و اشتغال2. مواردی که با قواعد نحوی عربی از جهاتی شباهت دارند، مانند ساخت زمانها، جهت اشتقاق فعل، ساخت جمله، که پیوند وابستهساز (حرف ربط و موصول)3. مواردی که هیچ مشابهی در زبان عربی ندارند مانند کسره اضافه و رای نشانه مفعول.
کلمات کلیدی
@inproceedings{paperid:1104282,
author = {مهدوی, محمدجواد},
title = {آموزش دستور زبان فارسی به عرب زبانان از طریق مقایسۀ آن با صرف و نحو عربی},
booktitle = {همایش بین المللی آموزش زبان و نقش آن در روابط فرهنگی ادبی ایران و جهان عرب},
year = {2018},
location = {مشهد, ايران},
}
%0 Conference Proceedings
%T آموزش دستور زبان فارسی به عرب زبانان از طریق مقایسۀ آن با صرف و نحو عربی
%A مهدوی, محمدجواد
%J همایش بین المللی آموزش زبان و نقش آن در روابط فرهنگی ادبی ایران و جهان عرب
%D 2018