عنوان : ( انواع معرفت و مراتب کشف از دیدگاه نمالدین رازی بر اساس تفسیر عرفانی «التأویلات النمیة» )
نویسندگان: مرتضی رضازاده , علی اشرف امامی , محمدرضا موحدی ,
چکیده
ین نوشتار بهروش توصیفیتحلیلی در پی پاسخ به این پرسش است که انواع معرفت، معرفت شهودی و اقسام کشف از دیدگاه نجم رازی باتوجهبه تفسیر عرفانی التأویلات النجمیة چیست؟ حاصل آنکه، نجم رازی همچون سایر عرفای اسلامی به مباحث معرفتی پرداخته است که البته در این تفسیر بهصورت کاملاً پراکنده بیان شده است. وی اساس معرفت را الهی و نتیجهٔ حرکت حبّی در اصل آفرینش میداند و مقصود خلقت را اساساً کسب معرفت توسط آدمی مینامد. او باتوجهبه تقسیم دوگانهٔ ظاهر و باطن در همهٔ هستی، معرفت را نیز ظاهری و باطنی و دارای ابزارهای حسی پنجگانهٔ ظاهری و باطنی عنوان میکند. معرفت شهودی را از سایر معرفتهای دیگری که نام میبرد (معرفت عقلی و نظری) باارزشتر میداند و گرچه معرفت عقلی را میپذیرد؛ اما آن را بهتنهایی و بهدور از نور وحی، راهزن و کفربالمأل میخواند و فلسفه و فیلسوفان را تخطئه میکند. او کشف را به مراتبی از این دست تقسیم میکند: کشف نظری، کشف قلبی، کشف سرّی، کشف روحی، کشف خفی، کشف صفاتی و کشف ذاتی. این تقسیم به یکی از تقسیمبندیهای ابنعربی از مراتب کشف، شباهت فراوانی دارد.
کلمات کلیدی
نجمالدین رازی التأویلات النجمیة معرفت عقل ایمان شهود@article{paperid:1104412,
author = {رضازاده, مرتضی and اشرف امامی, علی and محمدرضا موحدی},
title = {انواع معرفت و مراتب کشف از دیدگاه نمالدین رازی بر اساس تفسیر عرفانی «التأویلات النمیة»},
journal = {علوم قرآن و حدیث},
year = {2025},
month = {February},
issn = {2008-9120},
keywords = {نجمالدین رازی التأویلات النجمیة معرفت عقل ایمان شهود},
}
%0 Journal Article
%T انواع معرفت و مراتب کشف از دیدگاه نمالدین رازی بر اساس تفسیر عرفانی «التأویلات النمیة»
%A رضازاده, مرتضی
%A اشرف امامی, علی
%A محمدرضا موحدی
%J علوم قرآن و حدیث
%@ 2008-9120
%D 2025