عنوان : ( عدالت و برنامه درسی محرومان: درآمدی بر پداگوژی مستضعفان )
نویسندگان: مرتضی نقره ای ,
چکیده
در جستار حاضر از منظر انقلاب اسلامی به نسبت عدالت و برنامه درسی پرداخته شد. بدین منظور، در جستاری نظرورزانه ضمن تبیین افق انقلاب اسلامی و اهمیت جایگاه عدالت به عنوان روش و هدف در تحقق جامعه توحیدی، جایگاه چرخه استضعاف-استکبار و نفی این چرخه در سه شق سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در نسبت با دو شکلِ 1.تحقق عدالت اجتماعی از طریق برنامه درسی و 2. رعایت عدالت پداگوژیک در برنامه درسی نظرورزی شد. نتایج نشان می دهدکه برای داشتن نسبتی پداگوژیک با عدالت در عمل برنامه درسی، باید این چرخه در “داخل” و “بیرون” برنامه درسی شناسایی و نقش پداگوژی درتحقق عدالت اجتماعی و رعایت عدالت پداگوژیک به معنای تولید، تنظیم گری و توزیع دانش آگاهی بخش، هر دو، در شقوق سه گانه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، ضمن توجه به دانشی که در مدرسه تدریس می شود، متصدیان آن و اینکه اولویت با مستضعفان در بهره مندی از این دانش است، ایفا گردد.
کلمات کلیدی
, برنامه درسی, عدالت, پداگوژی مستضعفان, چرخه استضعاف-استکبار.@inproceedings{paperid:1104421,
author = {نقره ای, مرتضی},
title = {عدالت و برنامه درسی محرومان: درآمدی بر پداگوژی مستضعفان},
booktitle = {برنامه درسی و عدالت},
year = {2024},
location = {تهران, ايران},
keywords = {برنامه درسی، عدالت، پداگوژی مستضعفان، چرخه استضعاف-استکبار.},
}
%0 Conference Proceedings
%T عدالت و برنامه درسی محرومان: درآمدی بر پداگوژی مستضعفان
%A نقره ای, مرتضی
%J برنامه درسی و عدالت
%D 2024