عنوان : ( تدوین مدل کمی راهکارهای پیاده سازی هوش مصنوعی در بازاریابی ورزشی در فدراسیون فوتبال عراق )
نویسندگان: خلدون عبد علی خلف , محمد کشتی دار , زهرا سادات میرزازاده , جواد غلامیان , مهدی طالب پور ,
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر تدوین مدل کمی راهکارهای پیاده سازی هوش مصنوعی در بازاریابی ورزشی در فدراسیون فوتبال عراق بود. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر طرح، ترکیبی و روش آن از مدل های ترکیبی اکتشافی متوالی (کیفی-کمی) است. ابتدا با استفاده از رویکرد کیفی و مصاحبه با 18 نفر از خبرگان شامل از اساتید علوم ورزشی در عراق و ایران، متخصصان هوش مصنوعی و علوم کامپیوتر، متخصصان بازاریابی ورزشی، اعضای فدراسیون و هیات های فوتبال عراق و خبرگان فوتبال به شیوه نمونه گیری هدفمند به شناسایی راهکارهای پیاده سازی هوش مصنوعی در بازاریابی ورزشی در فدراسیون فوتبال عراق پرداخته شد و در بخش دوم تحقیق برای تائید مدل مفهومی برخواسته از تحقیق از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. با استفاده از مصاحبه با خبرگان تحقیق و کدگذاری داده ها 33 گویه در قالب 3 مضمون اصلی و 7 مضمون فرعی به عنوان راهکارهای پیاده سازی هوش مصنوعی در بازاریابی ورزشی در فدراسیون فوتبال عراق شناسایی شدند. همچنین با توجه به نتایج مدلسازی معادلات ساختاری، به بررسی و تایید برازش مدل مفهومی تحقیق پرداخته شد. در یک نتیجه گیری کلی باید ذکر کرد که جهت پیاده سازی هوش مصنوعی در بازاریابی ورزشی فدراسیون فوتبال نیاز است که 3 مرحله اساسی توسط مدیران مربوطه در کشور عراق انجام شود؛ ابتدا باید به پیاده سازی الزامات اولیه تکنولوژی روز دنیا در فدراسیون و سازمان های ذی ربط مبادرت ورزد تا بتواند با تحولات تکنولوژی روز دنیا همراه شود؛ در گام دوم باید به توسعه تکنولوژی هوش مصنوعی بپردازد و با استفاده از الگوبرداری از کشورهای موفق در این زمینه به این مهم سرعت ببخشد و درنهایت با مدیریت صحیح تکنولوژی، امکان پیاده سازی هوش مصنوعی در بازاریابی فدراسیون فوتبال را تسهیل کند.
کلمات کلیدی
, پیاده سازی هوش مصنوعی\\\\\\\\\\\\\\\" تحولات تکنولوژی\\\\\\\\\\\\\\\" بازاریابی ورزشی\\\\\\\\\\\\\\\" , \\\\\\\\\\\\\\\" فدراسیون فوتبال\\\\\\\\\\\\\\\"@article{paperid:1104457,
author = {خلف, خلدون عبد علی and کشتی دار, محمد and میرزازاده, زهرا سادات and غلامیان, جواد and طالب پور, مهدی},
title = {تدوین مدل کمی راهکارهای پیاده سازی هوش مصنوعی در بازاریابی ورزشی در فدراسیون فوتبال عراق},
journal = {مطالعات المپیک},
year = {2025},
volume = {4},
number = {1},
month = {October},
issn = {2717-4336},
pages = {120--132},
numpages = {12},
keywords = {پیاده سازی هوش مصنوعی\\\\\\\\\\\\\\\" تحولات تکنولوژی\\\\\\\\\\\\\\\" بازاریابی ورزشی\\\\\\\\\\\\\\\" ، \\\\\\\\\\\\\\\" فدراسیون فوتبال\\\\\\\\\\\\\\\"},
}
%0 Journal Article
%T تدوین مدل کمی راهکارهای پیاده سازی هوش مصنوعی در بازاریابی ورزشی در فدراسیون فوتبال عراق
%A خلف, خلدون عبد علی
%A کشتی دار, محمد
%A میرزازاده, زهرا سادات
%A غلامیان, جواد
%A طالب پور, مهدی
%J مطالعات المپیک
%@ 2717-4336
%D 2025