عنوان : ( بازنمایی نقش مدیران آموزشی در گسترش اجتماعات یادگیری معلمان )
نویسندگان: فاطمه عنایتی زاده , داود قرونه ء ,چکیده
با توجه به اینکه اجتماعات یادگیری حرفهای، چارچوب و فرآیندی را برای یادگیری مداوم و رشد حرفهای معلمان فراهم میآورد و از سویی نقش مهم مدیران مدارس در شکلگیری اجتماعات یادگیری حرفهای معلمان بر کسی پوشیده نیست لذا هدف پژوهش حاضر بازنمایی نقش مدیران آموزشی در گسترش اجتماعات یادگیری حرفهای معلمان است. رویکرد این مطالعه کیفی و روش توصیفی- تحلیلی بوده است. مشارکتکنندگان در این پژوهش مدیران آموزشی و همچنین معلمان مدارس ابتدایی شهر مشهد بودند که در اجتماعات یادگیری حرفهای شرکت کردهاند و تمایل به بیان تجربیات خود در ارتباط با پدیده مورد مطالعه را داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و با روش ملاکمحور انتخاب شدند. دادهها به وسیله مصاحبه نیمهساختاریافته با 14معلم و 8 مدیر آموزشی گردآوری شد. تحلیل دادهها بر اساس تحلیل محتوا و طی سه مرحله کد گذاری انجام شد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که نقشهای مدیر آموزشی در گسترش اجتماعات یادگیری حرفهای معلمان شامل 3 مقوله کلی نقشهای فردی (تلاش در جهت توسعه حرفهای خویش، اثرگذاری در معلمان، مسئولیتپذیری و دغدغهمندی، برخورداری از دیدگاه مثبت نسبت به اجتماعات یادگیری حرفهای)، نقشهای میانفردی (ارتباط موثر و مدیریت تعارض، شبکهسازی، همکاری و مشارکت) و نقشهای اجرایی (برنامهریزی و سازماندهی فعالیتها، گسترش فرهنگ تفکر و پژوهش، ایجاد انگیزه در معلمان، ارزیابی و توسعه حرفهای معلمان) میشود. تحلیل روابط میان مقولهها نشان داد این نقشها بهصورت پویا و تعاملی عمل کرده و نقشهای فردی، زیربنای نقشهای میانفردی و اجرایی هستند.
کلمات کلیدی
, اجتماعات یادگیری حرفهای, توسعه حرفهای, مدیران آموزشی, معلمان, پدیدارشناسی@article{paperid:1104465,
author = {عنایتی زاده, فاطمه and قرونه ء, داود},
title = {بازنمایی نقش مدیران آموزشی در گسترش اجتماعات یادگیری معلمان},
journal = {نظریه و عمل در تربیت معلمان},
year = {2025},
volume = {11},
number = {19},
month = {July},
issn = {3060-5652},
pages = {225--240},
numpages = {15},
keywords = {اجتماعات یادگیری حرفهای، توسعه حرفهای، مدیران آموزشی، معلمان، پدیدارشناسی},
}
%0 Journal Article
%T بازنمایی نقش مدیران آموزشی در گسترش اجتماعات یادگیری معلمان
%A عنایتی زاده, فاطمه
%A قرونه ء, داود
%J نظریه و عمل در تربیت معلمان
%@ 3060-5652
%D 2025
