عنوان : ( تجارب زیسته دانشجو معلمان از کارورزی آنالین در دوران کرونا: فرصتها و چالشها )
نویسندگان: سمیه قاضی , ام البنین احمدی حاجی , مرتضی کرمی ,
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تجارب زیسته دانشجومعلمان از کارورزی مجازی در دوران همهگیری کووید-19 انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بود و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته گردآوری و با کدگذاری باز، محوری و انتخابی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کارورزی مجازی فرصتهایی همچون تقویت مهارتهای فناوری، کاهش هزینههای اقتصادی، و افزایش خودراهبری را برای دانشجومعلمان فراهم کرده است. در عین حال، این نوع کارورزی با چالشهایی نظیر ضعف زیرساختهای فناوری، محدودیت تعاملات حضوری، کاهش کیفیت بازخوردها و احساس انزوای روانشناختی همراه بود. دانشجومعلمان بر لزوم تعاملات حضوری، بهبود زیرساختهای فناوری و ارائه حمایتهای روانشناختی تأکید داشتند. یافتهها نشان میدهد طراحی کارورزیهای ترکیبی (حضوری و مجازی) با تأکید بر تعاملات اجتماعی، ارتقای سامانههای فناوری و برنامههای حمایتی میتواند کیفیت این تجربه را بهبود بخشد. این پژوهش با تحلیل دقیق جنبههای مختلف کارورزی مجازی، راهکارهایی برای بهینهسازی تربیت معلمان در شرایط بحرانی ارائه کرده و بر اهمیت آمادگی نظامهای آموزشی برای استفاده مؤثر از فناوری در فرآیندهای آموزشی تأکید دارد.
کلمات کلیدی
تجارب زیسته دانجشو معلمان کارورزی آنلاین دوران کرونا@article{paperid:1104509,
author = {قاضی, سمیه and ام البنین احمدی حاجی and کرمی, مرتضی},
title = {تجارب زیسته دانشجو معلمان از کارورزی آنالین در دوران کرونا: فرصتها و چالشها},
journal = {پژوهش در روش های آموزش},
year = {2025},
volume = {3},
number = {3},
month = {September},
issn = {2981-1074},
pages = {79--94},
numpages = {15},
keywords = {تجارب زیسته دانجشو معلمان کارورزی آنلاین دوران کرونا},
}
%0 Journal Article
%T تجارب زیسته دانشجو معلمان از کارورزی آنالین در دوران کرونا: فرصتها و چالشها
%A قاضی, سمیه
%A ام البنین احمدی حاجی
%A کرمی, مرتضی
%J پژوهش در روش های آموزش
%@ 2981-1074
%D 2025