عنوان : ( الگوی مفهومی تربیت مبتنی بر شایستگی های تاوک هنرآموزان فنی و حرفهای و مهارتی(یک مطالعه داده بنیاد نوخاسته ) )
نویسندگان: حسن آقابابایی , مصطفی قادری , غلامرضا یادگارزاده , مرتضی کرمی ,چکیده
این پژوهش با هدف ارائه الگویی برای تربیتمعلم فنی و حرفهای بومی مبتنی بر چارچوب تاوک (دانش فناوری، آندراگوژی، کار و محتوا) انجام شد. برای این منظور، با استفاده از رویکرد کیفی با روش داده بنیاد نوخاسته دادهها جمعآوری و تحلیل شدند. برای این منظور تعداد 11 مصاحبه نیمه ساختاریافته با هنرآموزان، استادان دانشگاه و کارشناسان برنامهریزی درسی و مدیران آموزش فنی و حرفهای برگزار شد. برای انجام گراندد تئوری با رویکرد نوخاسته در قسمت کدگذاری باز دغدغههای شرکتکنندگان استخراج شد در قسمت کدگذاری انتخابی دو مقوله شامل نظام حکمرانی و نظام استخدام به دست آمدند. در مرحله کدگذاری نظری ارتباط این مضامین به یکدیگر مفهومی سازی شد که با تکیه بر فرهنگ بومی و نیازهای بازار کار، آموزش فنی و حرفهای ویژگیهای تربیتمعلم فنی و حرفهای استخراجشده است. برای اعتباربخشی یافتههای هر مرحله از مشورت با خبرگان موضوعی استفاده شد که نشان داد این ویژگیها میتوانند بهعنوان الگویی برای بهبود نظام تربیتمعلم مورداستفاده قرار گیرند.
کلمات کلیدی
, آموزش مبتنی بر شایستگی, شایستگیهای حرفهای هنرآموزان, چهارچوب تاوک, تربیتمعلم فنی و حرفهای و مهارتآموزی, بازار کار, جذب و استخدام هنرآموزان, نظام حک@article{paperid:1104539,
author = {حسن آقابابایی and مصطفی قادری and غلامرضا یادگارزاده and کرمی, مرتضی},
title = {الگوی مفهومی تربیت مبتنی بر شایستگی های تاوک هنرآموزان فنی و حرفهای و مهارتی(یک مطالعه داده بنیاد نوخاسته )},
journal = {نوآوری های آموزشی},
year = {2025},
volume = {24},
number = {4},
month = {November},
issn = {1735-1235},
pages = {1--32},
numpages = {31},
keywords = {آموزش مبتنی بر شایستگی، شایستگیهای حرفهای هنرآموزان، چهارچوب تاوک، تربیتمعلم فنی و حرفهای و مهارتآموزی، بازار کار، جذب و استخدام هنرآموزان، نظام حکمرانی},
}
%0 Journal Article
%T الگوی مفهومی تربیت مبتنی بر شایستگی های تاوک هنرآموزان فنی و حرفهای و مهارتی(یک مطالعه داده بنیاد نوخاسته )
%A حسن آقابابایی
%A مصطفی قادری
%A غلامرضا یادگارزاده
%A کرمی, مرتضی
%J نوآوری های آموزشی
%@ 1735-1235
%D 2025
