بررسی های بازرگانی, دوره (23), شماره (130), سال (2025-5) , صفحات (41-60)

عنوان : ( بررسی تأثیر قوم گرایی ، گشودگی فرهنگی و سازگاری فرهنگی بر قصد خرید کالاهای وارداتی از طریق نقش میانجی تصویر کشور مبدا (مطالعه موردی: مصرف کنندگان خودروهای چینی) )

نویسندگان: زهرا شکرچی زاده اصفهانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش حاضر ، بررسی تأثیر قومگرایی، گشودگی فرهنگی و سازگاری فرهنگی مصرفکننده بر قصد خرید کاالهای وارداتی از طریق نقش میانجی تصویر کشور مبدا بوده است. این پژوهش به لحاظ هدف، کار بردی و از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش، مصرفکنندگان خودروهای چینی در شهر اصفهان بودهاند که تعداد 210 نفر از آنان از طریق روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری اطالعات از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدلسازی معادالت ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی )PLS-SEM )استفاده شده است. نتایج پژوهش حا کی از آن است که قومگرایی و سازگاری فرهنگی مصرفکننده بر تصویر کشور مبدا و قصد خرید کاالهای وارداتی تأثیر معناداری داشته است. همچنین، تصویر کشور مبدا بر قصد خرید تأثیر معناداری داشته است. بهعالوه، تأثیر قومگرایی و سازگاری فرهنگی مصرفکننده بهطور غیرمستقیم از طریق نقش میانجی تصویر کشور مبدا بر قصد خرید کاالهای وارداتی مورد تأیید قرار گرفت؛ اما، گشودگی فرهنگی بر قصد خرید بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق نقش میانجی تصویر کشور مبدا تأثیر معناداری نداشته است. با توجه به عدم وجود پژوهشهای مرتبط، این مطالعه به بهبود درک رفتار خرید محصوالت خارجی کمک نموده و دالیل گرایش و رفتار مصرفکنندگان را به خرید کاالهای وارداتی بهویژه خودروهای چینی آشکار مینماید.

کلمات کلیدی

قومگرایی مصرفکننده / گشودگی فرهنگی / سازگاری فرهنگی / قصد خرید
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1104573,
author = {شکرچی زاده اصفهانی, زهرا},
title = {بررسی تأثیر قوم گرایی ، گشودگی فرهنگی و سازگاری فرهنگی بر قصد خرید کالاهای وارداتی از طریق نقش میانجی تصویر کشور مبدا (مطالعه موردی: مصرف کنندگان خودروهای چینی)},
journal = {بررسی های بازرگانی},
year = {2025},
volume = {23},
number = {130},
month = {May},
issn = {2676-7562},
pages = {41--60},
numpages = {19},
keywords = {قومگرایی مصرفکننده / گشودگی فرهنگی / سازگاری فرهنگی / قصد خرید},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی تأثیر قوم گرایی ، گشودگی فرهنگی و سازگاری فرهنگی بر قصد خرید کالاهای وارداتی از طریق نقش میانجی تصویر کشور مبدا (مطالعه موردی: مصرف کنندگان خودروهای چینی)
%A شکرچی زاده اصفهانی, زهرا
%J بررسی های بازرگانی
%@ 2676-7562
%D 2025

[Download]