Title : ( Investigating the Effectiveness of the Educational Package for Modifying Self-destructive Behavior Patterns in Afghan Students )
Authors: Ali rezaee , Hamidreza Aghamohammadian Sharbaf , Mohaamad Javad Asgari Ebrahimabad , Kazem Rasoolzadeh Tabatabaei ,Abstract
سابقه و هدف: برخی انسانها به رفتارهای خودتخریبگرایانه، صدمه و آسیب زدن به سلامت جسم و روانشان که لطمههای جبرانناپذیری وارد میسازد، اقدام میکنند. هدف این تحقیق بررسی الگوهای رفتار خودتخریبگری وتدوین بسته آموزشی جهت کاهش و اصلاح رفتارهای خودتخریبگری در دانشجویان افغانستان است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر جزء پژوهشهای ترکیبی کیفی و کمّی است. در مرحله کیفی از (۱) مصاحبه بالینی با دانشجویان، (۲) مصاحبه بالینی با متخصّصان و (۳) تدوین مداخله و تعیین شاخصههای روایی استفاده شد. سپس الگوی غالب رفتارهای خودتخریبگری در دانشجویان افغانستان تعیین و نوع مداخله مشخص شد. در مرحله کمّی از روش شبهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون به همراه گروه کنترل همراه با تدوین بسته آموزشی بهمنظور بررسی اثربخشی و مداخله آن استفاده شد. دانشجویان دانشگاه هرات بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه سنجش رفتارهای خودتخریبی را پُر کردند. مقدار ضریب آلفای کرانباخ برابر ۸۳۶% است. در بخش آماری از روش تجزیهوتحلیل واریانس و کوواریانس استفاده شد. نتیجهگیری: بسته آموزشی تهیهشده براساس نظرات متخصّصان روانشناسی که مبتنیبر رویکردهای مختلف درمانی (درمان رفتاری، شناختی رفتاری، طرحوارهدرمانی، اکت، مراجعمحور) است، باعث اثربخشی این درمان بوده و سبب کاهش و اصلاح رفتار در دانشجویان شده است.
Keywords
, رفتار خودتخریبگری, دانشجویان افغانستانی@article{paperid:1104664,
author = {Rezaee, Ali and Aghamohammadian Sharbaf, Hamidreza and Asgari Ebrahimabad, Mohaamad Javad and Rasoolzadeh Tabatabaei, Kazem},
title = {Investigating the Effectiveness of the Educational Package for Modifying Self-destructive Behavior Patterns in Afghan Students},
journal = {پژوهان},
year = {2025},
month = {April},
issn = {1029-7863},
keywords = {رفتار خودتخریبگری، دانشجویان افغانستانی},
}
%0 Journal Article
%T Investigating the Effectiveness of the Educational Package for Modifying Self-destructive Behavior Patterns in Afghan Students
%A Rezaee, Ali
%A Aghamohammadian Sharbaf, Hamidreza
%A Asgari Ebrahimabad, Mohaamad Javad
%A Rasoolzadeh Tabatabaei, Kazem
%J پژوهان
%@ 1029-7863
%D 2025
