عنوان : ( اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت بر خودانتقادی والدین و استرس فرزندپروری مادران دارای سطوح بالای خودانتقادی )
نویسندگان: مرضیه فخریه , سید محسن اصغری نکاح , مریم بردبار ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت بر خودانتقادگری و استرس فرزندپروری مادران دارای سطوح بالای خودانتقادگری انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون بود. جامعه این پژوهش را کلیه مادران با سطوح بالای خودانتقادگری دارای فرزند 2 تا 6 ساله شهر مشهد در سال 1403 تشکیل دادند که از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند وارد مطالعه شدند و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و انتظار (15 نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سطوح خودانتقادی تامپسون و زوروف (2004، LOSC)، پرسشنامه استرس فرزندپروری آبیدین (1995، PSI-SF) و برنامه آموزش متمرکز بر شفقت برگرفته از طرح درمان متمرکز بر شفقت گیلبرت بود. دادههای پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون خودانتقادگری و استرس فرزندپروری در دو گروه آزمایش و گواه تقاوت معناداری در سطح (05/0≥P) وجود دارد. میتوان نتیجه گرفت که برنامه آموزش متمرکز بر شفقت به شیوه گروهی تاثیر قابل قبولی در کاهش خودانتقادگری و استرس فرزندپروری مادران دارای سطوح بالای خودانتقادگری داشته است
کلمات کلیدی
, خودانتقادی, خودشفقت ورزی, استرس فرزندپروری, آموزش متمرکز بر شفقت, مادران@article{paperid:1105396,
author = {فخریه, مرضیه and اصغری نکاح, سید محسن and بردبار, مریم},
title = {اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت بر خودانتقادی والدین و استرس فرزندپروری مادران دارای سطوح بالای خودانتقادی},
journal = {رویش روان شناسی},
year = {2025},
volume = {8},
number = {113},
month = {November},
issn = {2383-353X},
pages = {9--20},
numpages = {11},
keywords = {خودانتقادی، خودشفقت ورزی، استرس فرزندپروری، آموزش متمرکز بر شفقت، مادران},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی آموزش متمرکز بر شفقت بر خودانتقادی والدین و استرس فرزندپروری مادران دارای سطوح بالای خودانتقادی
%A فخریه, مرضیه
%A اصغری نکاح, سید محسن
%A بردبار, مریم
%J رویش روان شناسی
%@ 2383-353X
%D 2025
