فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت, دوره (5), شماره (4), سال (2025-12) , صفحات (80-105)

عنوان : ( نقش هوش مصنوعی در باز تعریف دانش‌های مدرسان(TPACK): یافته هایی از نظریه داده بنیاد )

نویسندگان: مهرنازسادات رضوانیان , حسین جعفری ثانی , مرتضی کرمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

چکیده مطالعه هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های تدریس اثربخش مبتنی بر هوش مصنوعی در چارچوب مدل دانش محتوایی، پداگوژیکی و فناورانه (TPACK) و بر اساس تجارب اساتید و متخصصان آموزشی انجام شد. روش: این با رویکرد کیفی و بر اساس روش نظریه داده‌بنیاد با الگوی اشتراس و کوربین انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل ۱۹ نفر از اساتید دانشگاه، متخصصان و معلمان باتجربه در حوزه آموزش و یادگیری با فناوری‌های نوین بودند. نمونه‌گیری به‌صورت هدفمند از نوع گلوله‌برفی انجام گرفت. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و تحلیل داده‌ها طی مراحل کدگذاری باز، محوری و انتخابی صورت گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ادغام هوش مصنوعی در تدریس، ابعاد مختلف دانش معلم شامل دانش فناورانه (TK)، دانش پداگوژیکی (PK)، دانش محتوایی (CK) و همچنین تعاملات میان ‌بعدی مانند TPK، PCK و TCK را بازتعریف می‌کند. مؤلفه‌هایی چون شخصی‌سازی یادگیری، تسهیل تعامل آموزشی، بازنمایی مفاهیم دشوار و طراحی فعالیت‌های خلاقانه با مشارکت انسان و ماشین به‌عنوان عناصر اصلی تدریس اثربخش شناسایی شدند. علاوه بر این، چالش‌ها و نگرش‌های اخلاقی نظیر وابستگی بیش‌ازحد به فناوری، صحت محتوای تولیدی و ضرورت حفظ تعامل انسانی نیز برجسته شد. نتیجه‌گیری: تحلیل داده ها نشان داد که تحقق تدریس اثربخش با بهره‌گیری از هوش مصنوعی منوط به سه شرط بنیادین است: توانمندسازی حرفه‌ای معلمان، هم‌افزایی فناوری با رویکردهای فعال یادگیری و طراحی چارچوب‌های اخلاقی و سیاست‌گذاری شفاف. این پژوهش با توسعه چارچوب TPACK در بافت هوش مصنوعی، ضمن ارائه بینش‌های نظری، راهبردهای عملی نیز برای ارتقای برنامه‌های تربیت معلم و سیاست‌گذاری آموزشی در زیست‌بوم‌های هوشمند فراهم می‌آورد.

کلمات کلیدی

, تدریس اثربخش, هوش مصنوعی, نظریه داده‌بنیاد, TPACK, توسعه حرفه‌ای معلمان.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1105419,
author = {رضوانیان, مهرنازسادات and جعفری ثانی, حسین and کرمی, مرتضی},
title = {نقش هوش مصنوعی در باز تعریف دانش‌های مدرسان(TPACK): یافته هایی از نظریه داده بنیاد},
journal = {فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت},
year = {2025},
volume = {5},
number = {4},
month = {December},
issn = {2821-0158},
pages = {80--105},
numpages = {25},
keywords = {تدریس اثربخش، هوش مصنوعی، نظریه داده‌بنیاد، TPACK، توسعه حرفه‌ای معلمان.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T نقش هوش مصنوعی در باز تعریف دانش‌های مدرسان(TPACK): یافته هایی از نظریه داده بنیاد
%A رضوانیان, مهرنازسادات
%A جعفری ثانی, حسین
%A کرمی, مرتضی
%J فناوری و دانش پژوهی در تعلیم و تربیت
%@ 2821-0158
%D 2025

[Download]