عنوان : ( طراحی کنترل کننده ترکیبی فازی-عصبی تطبیقی و PID برای کاهش ارتعاشات سازه در برابر زلزله )
نویسندگان: سید مهدی حداد بایگی , علی کارساز , جواد فرجی ,چکیده
در این مقاله یک روش جدید مبتنی بر ترکیب سیستم استنتاج فازی-عصبی تطبیقی و کنترل کننده تناسبی- انتگرالی-مشتقی جهت کاهش ارتعاشات سازه ارائه شده است. الگوریتم کنترلی پیشنهادی علاوه بر دارا بودن ویژگیهای کنترلکننده کلاسیک تناسبی-انتگرالی-مشتقی، از ماهیت تطبیقی شبکه عصبی و استنتاجی منطق فازی جهت استخراج توابع عضویت مناسب با توجه به دامنه ارتعاشات سازه نیز بهره میبرد. به منظور تنظیم کنترلکننده پیشنهادی، و نیز برای شناسایی پارامترهای سازه آزمایشگاهی از الگوریتم بهینهسازی نهنگ استفاده شده است. با در نظر گرفتن دادههای واقعی شتاب زمین مربوط به چهار زلزله مشهور عملکرد کنترلکننده پیشنهادی بر روی یک سازه چهار طبقه بررسی شده است، سپس نتایج به دست آمده از شبیهسازی با کنترلکنندههای مرسوم از قبیل کنترلکننده فازی به تنهایی و روش کنترلی مبتنی بر سیستم استنتاج فازی-عصبی تطبیقی مقایسه شده است. با توجه به نتایج به دست آمده از شبیهسازی، روش پیشنهادی دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر کنترلکنندههای طراحی شده در کاهش جابهجایی و شتاب طبقات میباشد. همچنین، نتایج نشان دهنده کاهش بیشینه شتاب لرزش طبقات سازه با استفاده از روش کنترل پیشنهادی نسبت به دو روش متداول کنترل فازی و کنترل استنتاج فازی-عصبی تطبیقی به میزان 2/ 36 برای زلزله اِل سنترو، 4/ 35 برای زلزله نورثریج، 7/ 27 برای زلزله آتن و مقدار 5/ 22 درصد برای زلزله مکزیکوسیتی میباشد.
کلمات کلیدی
کنترل فعال سازه؛ کنترل فازی؛ کنترل انفیس؛ الگوریتم بهینه سازی نهنگ؛ سیستم کنترل ترکیبی@article{paperid:1105420,
author = {سید مهدی حداد بایگی and کارساز, علی and جواد فرجی},
title = {طراحی کنترل کننده ترکیبی فازی-عصبی تطبیقی و PID برای کاهش ارتعاشات سازه در برابر زلزله},
journal = {مهندسی مکانیک امیرکبیر},
year = {2019},
month = {April},
issn = {2008-6032},
keywords = {کنترل فعال سازه؛ کنترل فازی؛ کنترل انفیس؛ الگوریتم بهینه سازی نهنگ؛ سیستم کنترل ترکیبی},
}
%0 Journal Article
%T طراحی کنترل کننده ترکیبی فازی-عصبی تطبیقی و PID برای کاهش ارتعاشات سازه در برابر زلزله
%A سید مهدی حداد بایگی
%A کارساز, علی
%A جواد فرجی
%J مهندسی مکانیک امیرکبیر
%@ 2008-6032
%D 2019
