فناوری آموزش, دوره (8), شماره (30), سال (2025-12) , صفحات (1-22)

عنوان : ( سنتز پژوهی شایستگی های معلمان برای کلاس معکوس )

نویسندگان: مرتضی کرمی , بهاره بهالگردی , فرهاد سراجی , محمود سعیدی رضوانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مقاله حاضر با هدف سنتز پژوهی شایستگی های معلمان برای کلاس معکوس شکل گرفت.داده ها بر اساس روش کیفی از نوع سنتز پژوهی جمع آوری شد. انتخاب مقالات بر مبنای واژه های کلیدی بر اساس ساختار روبرتس انجام و تعداد 44 مقاله خارجی بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری و بصورت هدفمند انتخاب و وارد تحلیل شدند. یافته ها نشان داد شایستگی های معلمان در اجرای معکوس شامل 7 بعد و 24مولفه بود.ابعاد شامل بعد اجتماعی( نقش حمایتگری معلم، مهارت های ارتباطی یادگیری مشارکتی و فعال)، فردی(انگیزش درونی، مهارت های فنی،مهارت های آموزشی)، مدیریتی(مدیریت دوره، مدیریت زمان، مدیریت یادگیری)، تعهدات(تعهد حرفه ای، ایجاده انگیزه، راهبردهای یادگیری) شایستگی‌های فناورانه(ذهنیت و نگرش نسبت به فناوری در آموزش،شناخت و انتخاب رسانه،کاربرد رسانه در آموزش،سواد رسانه ای، تولید منابع و محتوای چند رسانه ای ، ارزیابی و نظارت(خور ارزیابی و نظارت، نحوه ارزشیابی و ساخت ابزار، ارزشیابی از دوره، نظارت بر یادگیری دانش آموزان)، و شایستگی های مرتبط با طراحی در عناصر برنامه درسی( طراحی اهداف، محتوا، راهیردهای یادگیری) شناسایی ودسته بندی شدند. با توجه به نتایج بدست آمده از یافته ها ، پیشنهاد می شود تدابیر عملی مشخصی در راستای توسعه حرفه ای معلمان در خصوص ارتقاء سواد فناورانه ،نظارت و ارزیابی دانش آموزان در محیط های مجازی و چگونگی مدیریت دانش آموزان در کلاسداری معکوس مورد توجه قرار گیرد.

کلمات کلیدی

, کلاس معکوس, شایستگی معلم, سنتز پژوهی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1105715,
author = {کرمی, مرتضی and بهالگردی, بهاره and فرهاد سراجی and سعیدی رضوانی, محمود},
title = {سنتز پژوهی شایستگی های معلمان برای کلاس معکوس},
journal = {فناوری آموزش},
year = {2025},
volume = {8},
number = {30},
month = {December},
issn = {2345-5462},
pages = {1--22},
numpages = {21},
keywords = {کلاس معکوس، شایستگی معلم، سنتز پژوهی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T سنتز پژوهی شایستگی های معلمان برای کلاس معکوس
%A کرمی, مرتضی
%A بهالگردی, بهاره
%A فرهاد سراجی
%A سعیدی رضوانی, محمود
%J فناوری آموزش
%@ 2345-5462
%D 2025

[Download]