عنوان : ( هم آفرینی برنامه درسی: چالش ها و راهکارها )
نویسندگان: مرتضی کرمی ,چکیده
مسولیت اجتماعی دانشگاه موجب می شود تدوین و بازنگری برنامه درسی با همراهی جامعه امری ضروری قلمداد شود. برنامه درسی بایستی دقیقاً منطبق با نیاز بازار کار و شایستگیهای حرفهای باشد. نقشآفرینی مؤثر وزارت علوم در راستای شکلگیری نظام صلاحیت حرفهای و همسویی رشتههای دانشگاهی با این نظام به نحوی که همچون سایر نظامهای دانشگاهی، برنامه درسی بهویژه در دوره کارشناسی برمبنای شایستگی حرفهای تدوین شود بسیار مهم است. برای این مهم وجود ارتباطی نظاممند در عرصه آموزش با ضابطهگذاران بازار کار، پارک علم و فناوری، کارفرمایان و صاحبان مشاغل و دستگاههای اجرایی جهت برنامهریزی درسی مشارکتی ضروری است. این در حالی است که بطور سنتی دفتر ارتباط با صنعت و جامعه چه در ساختار وزارت عتف و چه در دانشگاهها در حوزه معاونت پژوهشی تعریف شده است. این ساختار موجب محروم شدن کارگروههای برنامهریزی درسی وزارت عتف و شورای برنامهریزی درسی دانشگاهها از مشارکت ذینفعان کلیدی در تدوین و اجرای برنامه درسی شده است. در حالی که خط مقدم مسئولیت اجتماعی دانشگاهها حوزۀ آموزش است، جاییکه دانشآموختگانی برای اشتغال در دنیای واقعی تربیت میشوند. هم آفرینی برنامه درسی راه حلی برای برون رفت از این وضعیت است.
کلمات کلیدی
, هم آفرینی برنامه درسی, برنامه درسی آموزش عالی, بازنگری برنامه درسی@inproceedings{paperid:1105741,
author = {کرمی, مرتضی},
title = {هم آفرینی برنامه درسی: چالش ها و راهکارها},
booktitle = {سومین همایش ملی مهارت افزایی ، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور},
year = {2025},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {هم آفرینی برنامه درسی، برنامه درسی آموزش عالی، بازنگری برنامه درسی},
}
%0 Conference Proceedings
%T هم آفرینی برنامه درسی: چالش ها و راهکارها
%A کرمی, مرتضی
%J سومین همایش ملی مهارت افزایی ، هدایت شغلی و صلاحیت حرفهای در آموزش عالی کشور
%D 2025
