نامه فرهنگستان, شماره (25), سال (2005-6) , صفحات (6-21)

عنوان : ( رئالیسم جادویی در تذکره الاولیاء )

نویسندگان: علی خزاعی فرید ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

اصطلاح رئالیسم جادویی را نخستین بار منتقد آلمانی فرانتس ره در سال 1925 در مقاله ای در توصیف کار عده ای از نقاشان پست اکسپرسیونیسم به کار گرفت. این نقاشی ها، در اصل، رئالیستی بودند؛ اما یک عنصر عجیب یا رویایی یا خیالی داشتند. از نظر ره، جنبه جادویی این نقاشی ها ناشی از تکنیکی بود که نقاشان از آن برای بیان واقعیت در قالب تصویر استفاده کرده بودند. در سال 1955، آنخل فلورس این اصطلاح را در توصیف نوشته های اسپانیایی به کار برد. از نظر فلورس، بورخس استاد این سبک و کافکا همتای اروپائی او بود. در قلمرو ادبیات، رئالیسم جادویی، به نظر فلورس، شیوه ای است که، در آن، نویسنده بی آنکه تعجب یا حیرتی را برانگیزد، امور خیالی را همچون اموری واقعی توصیف می کند. تعریف فلورس به تدریج بسط یافت و عمدتا در تحلیل و نقد ادبیات امریکای لاتین به کار رفت. رئالیسم جادویی، به مثابه سبکی در روایت، بیش از همه با نام گابریل گارسیا مارکز پیوند خورده است. اما، چنان که در فرهنگ اصطلاحات ادبی آبرامز (AbRAMS 1993) آمده، نوشته های انبوهی از نویسندگان امریکای لاتین و نیز نویسندگان اروپایی از جمله گونتر گراس آلمانی و جان فولز انگلیسی را نیز می توان در چارچوب این سبک تجزیه و تحلیل کرد...

کلمات کلیدی

رئالیسم جادویی در تذکره الاولیاء
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:202770,
author = {خزاعی فرید, علی},
title = {رئالیسم جادویی در تذکره الاولیاء},
journal = {نامه فرهنگستان},
year = {2005},
number = {25},
month = {June},
issn = {1025-0832},
pages = {6--21},
numpages = {15},
keywords = {رئالیسم جادویی در تذکره الاولیاء},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T رئالیسم جادویی در تذکره الاولیاء
%A خزاعی فرید, علی
%J نامه فرهنگستان
%@ 1025-0832
%D 2005

[Download]