Title : ( راهنمای حمایت مالی در ورزش )

سیدمرتضی عظیم زاده, , معصومه کلاته سیفری ,

چکیده

صحنه حمایت مالی چه برای حمایت‌کننده و چه برای حمایت شونده، تبدیل به صحنه رقابت شده است که هر کدام در تلاش است تا گوی سبقت را از دیگری برباید و در این صحنه، برد را نصیب خود گرداند. البته، راهبرد برد- باخت، شاید برای دو رقیب، راهبردی عقلایی باشد؛ ولی، برای دو طرف قرارداد، نمی‌تواند مثمر ثمر باشد (حداقل برای یک بازه زمانی طولانی). از این رو، آگاهی از ملزومات قرارداد حمایت مالی، برای حامی و حمایت شونده از ضروریات می‌باشد. کتاب حاضر، به گونه‌ای موثر به زوایای مختلف قراردادهای حمایت مالی در ورزش پرداخته است و به نوعی شرایط یک قرارداد برد-برد را بیان نموده است. نویسنده کتاب، بعد از مقدمه که اشاره‌ای به سیستم های حاکم بر رویداد و حمایت مالی در آن پرداخته است؛ در فصل یک کتاب، به اصول حاکم بر حمایت مالی پرداخته و به جنبه‌های مختلف رویداد، اجزاء آن، واژه‌شناسی رویداد، انواع سرمایه‌گذاران در رویداد، انواع حمایت مالی، اهداف حامیان و ارتباط حمایت مالی با آمیخته بازاریابی اشاره نموده است. در فصل دوم کتاب، به رویکردهای قانونی رویدادها پرداخته شده است و به مباحثی چون، انواع رویداد و ویژگی‌های قانونی آن‌ها، صاحبان حق و مدیران رویداد، انواع مالکیت و شرایط واگذاری حق اشاره شده است. در فصل سوم، به اجزای حمایت مالی راهبردی و عملیاتی پرداخته‌شده و به مقوله‌هایی چون، وجوه مشترک حامی و رویداد، سیستم ارزش ویژه برند، رابطه حمایت مالی و بازاریابی راهبردی و عملیاتی، جزئیات پیشنهاد حمایت مالی، رابطه خدمات باکیفیت و حمایت مالی و ارزیابی اثربخشی حمایت مالی اشاره شده است. فصل چهار کتاب، به قراردادها مربوط به حمایت مالی از رویدادهای ورزشی پرداخته است و به اجزاء و انواع این قراردادها اشاره نموده است؛ و فصل آخر کتاب، به نتیجه‌گیری پرداخته است. علاوه بر این، کتاب حاضر در قالب سه ضمیمه به سه نوع قرارداد (حمایت مالی، حق پخش تلویزیونی و صدور مجوز) پرداخته است. در هر کدام از این قراردادها به جنبه‌های مختلف و الزامی یک قرارداد حمایت مالی اشاره شده است که می‌توانند نمونه‌های قابل‌توجه ای برای بستن قراردادهای حمایت مالی ورزشی در کشور باشند.

کلمات کلیدی


حمایت مالی، ورزش, حمایت مالی, ورزش