مطالعات تربیتی و روانشناسی, دوره (8), شماره (2), سال (2007-3) , صفحات (1-30)

عنوان : ( چالش‌های علم‌سنجی درعلوم انسانی )

نویسندگان: محمدرضا داورپناه ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

با توجه به اهمیت علوم انسانی و نقش مهم آن در زندگی،فرهنگ و تمدن هر جامعه و با عنایت به تفاوت ماهیت، الگوی ارتباط و رفتار علمی آن با سایر حوزه های علمی، این مقاله رفتار انتشاراتی و استنادی علوم انسانی و اجتماعی را در پیوند با شاخصهای علم سنجی در دو سطح ملی و بین المللی مورد مطالعه قرار داده است.برای این منظور با استفاده از روش تحلیل ثانویه در سطح ملی مقاله های تالیفی به زبان فارسی حوزه علوم انسانی مندرج در مجله های علمی پژوهشی در یک دوره زمانی 5 ساله و در سطح بین المللی به عنوان نمونه مقالات یک رشته علوم اجتماعی(کتابداری و اطلاع رسانی) نمایه شده در پایگاه اطلاعاتی SSCI از مجموعه پایگاههای اطلاعاتی مؤسسه ISI در یک دوره پنج ساله مطالعه شده است. بر مبنای داده های بدست آمده چالش های روش شناسی و روشی علم سنجی مانند مدارک قابل استناد،عامل تاثیر،شاخص فوریت،نرخ استناد و خوداستنادی تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان داد که رفتار انتشاراتی و استنادی حوزه علوم انسانی متفاوت از حوزه علوم است. بنابراین، شاخص های اساسی علم سنجی مانند نرخ استناد، عامل تاثیر و شاخص فوریت با توجه به اینکه نیمه عمر استنادی در حوزه علوم انسانی طولانی است،از کارایی چندانی برخوردار نیستند.

کلمات کلیدی

, رفتار استنادی, استناد, علم سنجی, علوم انسانی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1004449,
author = {داورپناه, محمدرضا},
title = {چالش‌های علم‌سنجی درعلوم انسانی},
journal = {مطالعات تربیتی و روانشناسی},
year = {2007},
volume = {8},
number = {2},
month = {March},
issn = {1608-2842},
pages = {1--30},
numpages = {29},
keywords = {رفتار استنادی، استناد، علم سنجی، علوم انسانی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T چالش‌های علم‌سنجی درعلوم انسانی
%A داورپناه, محمدرضا
%J مطالعات تربیتی و روانشناسی
%@ 1608-2842
%D 2007

[Download]