عنوان : ( آیا آموزش منجر به بهبود کنش اجرایی حافظه کاری می شود؟ )
نویسندگان: علی مشهدی , هدا پری زاده ,
چکیده
حافظه کاری یک - فضای کاری ذهنی- است که امکان ذخیره سازی موقت و دستکاری اطلاعات را فراهم می نماید و برای بسیاری از تکالیف شناختی نظیر کنترل توجه و حل مسئله ضروری است.مطالعات عصب شناختی که بر روی حیوانات و انسان ها انجام گرفته نشان داده است که کنش حافظه کاری به عملکرد کرتکس پیش پیشانی پشتی جانبی وابسته است . امروزه پژوهشها نشان داده اند که بر خلاف چیزی که پیش از این تصور می شد که آموزش منظم می تواند ظرفیت حافظه کاری کودکان و بزرگسالان را بهبود بخشد. پژوهشات در مورد تصویر سازی مغز نیز نشان می دهند که آموزش حافظه کاری موجب افزایش فعالیت مغز در قشر آهیانه ای و پیش پیشانی می شود. بهبود ظرفیت حافظه کاری موجب عملکرد بهتر در تکالیف متعددی که به حافظه کاری و کنترل توجه نیاز دارند می شود و در نتیجه دقت و توجه در زندگی روزمره افزایش خواهد یافت. نگارنده در این مقاله بر آن است تا با مروری بر پژوهش های موجود در این زمینه و ارائه الگویی تجربی چگونگی طراحی و اجرای آموزش حافظه کاری دیداری و شنیداری را تببیین نماید.