National Conference on Applied Cognitive Psychology , 2007-11-29

Title : The impact of spatial and modal distractors on pedestrian skill of children and adults ( تاثیر عوامل مزاحم فضائی و ابعادی بر مهارت های عبور از خیابان کودکان و بزرگسالان )

Authors: Zahra Tabibi ,

Access to full-text not allowed by authors

Citation: BibTeX | EndNote

مطالعات در مورد مهارتهای ایمنی مربوط به خیابان نشان می دهند که کودکان در شرایط ترافیکی آسیب پذیرند. اما این مطالعات نگاه دقیقی بر چگونگی آسیب پذیری کودکان نداشته اند. برای ارزیابی مهارتهای ایمنی کودکان باید این حقیقت را در نظر گرفت که این مهارتها در شرایط واقعی تحت تاثیر عوامل مزاحم حواسپرت کننده هستند. بدین منظور مطالعه ای طراحی شد تا تاثیر عوامل مزاحم حواسپرت کننده بر مهارتهای ایمنی کودکان و بزرگسالان را بررسی کند. مهارت ایمنی که مورد سنجش قرار گرفت، توانائی یافتن محل های ایمن و خطرناک عبور از خیابان بود. سرعت و دقت عملکرد کودکان در سنین 6تا 7، 8 تا 9، 10 تا 11 و بزرگسالان در دو موقعیت اندازه گیری شد. موقعیتها عبارت بودند از: بدون عوامل مزاحم، همراه با عوامل مزاحم. در موقعیت همراه با عوامل مزاحم، به آزمودنی در حین انجام تکلیف، عوامل مزاحم ارائه شد. عوامل مزاحم از نظر بُعد متفاوت بودند؛ آنها دیداری یا شنیداری بودند. همچنین، عوامل مزاحم از مکان های متفاوت بر آزمودنی ارائه شد. این عوامل همراه با تکلیف اصلی یا از اطراف آن بر آزمودنی ارائه شد. نتایج نشان می دهند که عوامل مزاحم شنیداری، به خصوص آن دسته که از اطراف تکلیف بر آزمودنی ارائه شد، عملکرد همه گروه های سنی اعم از کودکان و بزرگسالان را تضعیف کرد. این تاثیر برای کودکان کوچکتر بیشتر بود.

Keywords

, رفتار ایمنی, کودکان, عامل های
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:102156,
author = {Tabibi, Zahra},
title = {The impact of spatial and modal distractors on pedestrian skill of children and adults},
booktitle = {National Conference on Applied Cognitive Psychology},
year = {2007},
location = {INDIA},
keywords = {رفتار ایمنی، کودکان، عامل های مزاحم},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T The impact of spatial and modal distractors on pedestrian skill of children and adults
%A Tabibi, Zahra
%J National Conference on Applied Cognitive Psychology
%D 2007

[Download]