عنوان : ( بهینه سازی سیستم خنک کاری موتور الکتریکی خودروی هیبریدی به روش CFD )
نویسندگان: حمید غضنفر , علی اسماعیلی , حمیده رضوی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
با توجه به اینکه بازده یک موتور الکتریکی در یک خودرو الکتریکی یا هیبرید الکتریک مستقیما وابسته به دمای کاری آن می باشد، از این رو نیاز به خنک کاری، و کنترل موتور در دمای بهینه برای کار در بالاترین بازده امری ضروری است. این امر در موتورهای الکتریکی با توان بالا تنها با روشهای مبتنی بر خنک کاری با آب امکان پذیر است، اما با توجه به این موضوع که نشت آب در اینگونه سیستم ها باعث ایجاد خسارت در موتور خواهد شد، طراحی سیستم بهینه و مطمئن برای این کار بسیار مهم می باشد. آنچه در این مقاله بدان پرداخته شد است، طراحی سیستم خنک کننده بوسیله سیال عامل آب و طراحی پوسته مناسب برای این کار می باشد. در این مقاله سه مکانیزم مختلف از منظر میزان انتقال حرارت، احتمال نفوذ آب، میزان تنشهای حرارتی ،استحکام مکانیزم و میزان اتلاف آب در آن، مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به میزان اهمیت هر دیدگاه، و تعریف در صدهای وزنی برای هر کدام از موارد مکانیزم بهینه انتخاب شد. موتور الکتریکی مورد kw 30مطالعه در این مقاله از نوع آهنربا دائم و با توان می باشد.
کلمات کلیدی
, خودروی هیبریدی, سیستم آب خنک , خنک کاری موتور الکتریکی, Fluent@inproceedings{paperid:1023990,
author = {غضنفر, حمید and اسماعیلی, علی and رضوی, حمیده },
title = {بهینه سازی سیستم خنک کاری موتور الکتریکی خودروی هیبریدی به روش CFD},
booktitle = {نخستین کنفرانس ملی توسعه فناوریهای انرژی، فناوری های خودرو، توسعه پایدار},
year = {2011},
location = {ايران},
keywords = {خودروی هیبریدی، سیستم آب خنک ، خنک کاری موتور الکتریکی،Fluent},
}
%0 Conference Proceedings
%T بهینه سازی سیستم خنک کاری موتور الکتریکی خودروی هیبریدی به روش CFD
%A غضنفر, حمید
%A اسماعیلی, علی
%A رضوی, حمیده
%J نخستین کنفرانس ملی توسعه فناوریهای انرژی، فناوری های خودرو، توسعه پایدار
%D 2011