اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت , 2011-11-23

عنوان : ( بررسی تفاوت های فردی و رهیافت های شناختی در رابطه حافظه فعال و عملکرد حل مسئله ریاضی فراگیران )

نویسندگان: فرزاد رادمهر , سیدحسن علم الهدائی , سعید دانش آموز ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

حافظه فعال، فضای کاری ذهنی تعریف می شود که شامل کنترل کردن، تنظیم کردن و پردازش فعال اطلاعات برای دستیابی به جواب در تکالیف شناختی پیچیده مانند حل مسائل ریاضی می باشد. بسیاری از تحقیقات نشان داده است که حافظه فعال نقش مهمی در حل مسائل ریاضی بازی می کند. پژوهشگران نشان دادند که دانش آموزان با حافظه فعال بالا در مقایسه با دانش آموزان با حافظه فعال پایین به طور معنا دار عملکرد بهتری در حل مسائل ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی از خود نشان داده اند. پژوهش های انجام شده در ایران که در مقاطع راهنمایی، دبیرستان و در سطح ریاضیات عمومی دانشگاه صورت گرفته است، نقش حافظه فعال در عملکرد ریاضی را تائید نموده است. اما چه در ایران و چه در خارج کشور پژوهش های اندکی بر روی طبیعت این رابطه صورت گرفته است. در پژوهش حاضر چهار رهیافت در مورد علت این رابطه توضیح داده می شود: • مطالعات در مورد تکالیف دوگانه در موقعیت حل مسئله ریاضی با توجه به حافظه فعال • مطالعات در زمینه رابطه حافظه فعال و مشکلات ریاضی دانش آموزان • مطالعات مربوط به حافظه فعال به عنوان عامل پیش بینی کننده عملکرد ریاضی • مطالعات طولی در زمینه حافظه فعال و عملکرد ریاضی

کلمات کلیدی

, حافظه فعال, حل مسئله ریاضی, تفاوت های فردی, مطالعات در زمینه تکالیف دوگانه
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1027386,
author = {رادمهر, فرزاد and علم الهدائی, سیدحسن and دانش آموز, سعید},
title = {بررسی تفاوت های فردی و رهیافت های شناختی در رابطه حافظه فعال و عملکرد حل مسئله ریاضی فراگیران},
booktitle = {اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت},
year = {2011},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {حافظه فعال- حل مسئله ریاضی-تفاوت های فردی- مطالعات در زمینه تکالیف دوگانه},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی تفاوت های فردی و رهیافت های شناختی در رابطه حافظه فعال و عملکرد حل مسئله ریاضی فراگیران
%A رادمهر, فرزاد
%A علم الهدائی, سیدحسن
%A دانش آموز, سعید
%J اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت
%D 2011

[Download]